Jaké trendy letos očekávají odborníci na média, on-line, PR, eventy nebo retail?
Marek Singer, generální ředitel, FTV Prima
Změna vlastnictví CME bude mít patrně vliv na český televizní trh. Jaký přesně, to bude záležet na tom, kdo se stane novým vlastníkem. Nákup Foxu skupinou Disney bude signálem k další koncentraci celosvětových médií, a to jak horizontální, tak především vertikální.
Martina Říhová, výkonná ředitelka, Lagardere Active ČR
Větší příklon zadavatelů reklamy ke crossmediálním kampaním, tedy využívání propojení on-air a on-line reklamy s eventy a dalšími speciály. Z hlediska formy bude stále víc docházet k rozvoji digitálních personalizovaných služeb, jako nabízí například naše Youradio, a k tvorbě multimediálního atraktivního obsahu.
Martin Švarc, obchodní ředitel, Seznam.cz
Rok 2018 bude ve znamení nativní reklamy, a to nejen na internetu. Vydavatelé se budou věnovat personalizaci obsahu na jednotlivých zařízeních. Zaměří tedy svou pozornost na to, který obsah a v jaké formě komu a kdy ukázat. Zkvalitnění uživatelova zážitku napříč jeho zařízeními bude hlavní ingrediencí vylepšující recept na monetizaci mobilní návštěvnosti.
Norbert Pýcha, jednatel, Event Arena
V oblasti event marketingu nedochází k žádné revoluci, spíš k upevňování trendů. Virtuální a augmented realita, stále propracovanější technologické gadgety, roboti, drony. Téma nikoliv nové, ale stále více aktuální je phygital marketing, tedy co nejužší propojení světa on-linu a sociálních sítí s eventy a aktivacemi.
Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka, SPIR
Boj digitální branže o to, aby konečné znění ePrivacy nezničilo tvůrčí potenciál internetu a nevrátilo ho do 90. let.
Michal Vlasák, co-managing director, Havas PR Prague
Boj proti manipulativním zprávám bude zásadní i letos. Rok 2018 se může stát přelomovým, protože si čím dál víc uvědomujeme i další negativní jevy, které s sebou přinesla komunikační revoluce: neudržitelnost stávajícího ekonomického modelu tradičních médií, atomizace a manipulace značné části společnosti kvůli tomu, že informace o světě sbírá na Facebooku, prohlubování šedé zóny v oblasti komerčního využití influencerů. Očekávám, že v těchto bodech dojde k zásadnímu posunu v diskusi nebo rovnou k regulaci. Také předpokládám další kolo boje o status veřejnoprávních médií, zejména České televize, což bude nejvíc ovlivněno výsledkem prezidentské volby.
Tomáš Tkačík, generální ředitel, Business Media CZ
Stále víc vydavatelů bude posilovat příjmy z internetu, testovat prodej digitálního obsahu a také posilovat e-commerce. Na jedné straně mají vydavatelé čtenáře, na straně druhé zase důvěrně znají své inzertní klienty, kteří přesně na tyto zákazníky cílí. Takže je stačí jen výhodně propojit a toto propojení dobře zpeněžit.
Petr Majerik, media coach
Média se budou muset vyrovnat se směrnicí GDPR. Kdo se připraví nejlépe, ten může tuto situaci dokonce využít ve svůj prospěch a odskočit od konkurence. V on-linu bude ještě víc než letos posilovat využití youtuberů a influencerů.
Janina Šlemínová, ředitelka, Stars Events
Eventy budou víc a víc ovlivňovány moderními technologiemi. Live streaming, aplikace na míru, virtuální realita, umělá inteligence a zejména sociální sítě, to jsou aktuální trendy a budoucnost i v oblasti eventů. Nejdůležitější roli budou hrát nové a emocionální zážitky i možnosti networkingu.
Josef Blaštík, jednatel, Royal Event
Eventing bude sloužit jako personalistický nástroj pro zadržení zaměstnanců ve firmách. Sofistikované společenské události by měly usilovat o absolutní prožitek hostů. Měly by zapojit všechny smysly lidí a vtáhnout je do děje eventu. Na scéně se začínají objevovat první projekty propojení hudební performance s virtuální realitou. Stále běžnější je videomapping, interaktivní 3D projekce, práce se zvukovými, světelnými a vizuálními efekty, velkoplošné projekce, virtuální pohyblivé stěny a podlahy.
Tereza Salte, zakladatelka, Elite Bloggers
Domníváme se, že trendem nadcházejícího roku bude větší důraz na engagement rate a specifickou cílovou skupinu influencerů při tvorbě kampaní. A věříme, že klienti se budou víc zaměřovat na mikroinfluencery místo na známé osobnosti s velkým počtem fanoušků.
Karel Duchek, výkonný ředitel, Wunderman
Opět marketing a jeho dopad na prodeje. Dále nástup technologií do marketingu a na to navazující personalizace a automatizace komunikace. A data všude kolem, samozřejmě.
Marek Hlavica, výkonný ředitel, Asociace komunikačních agentur
Očekáváme další tlak na cenu práce a následně růst cen služeb. AKA sama zahájí dialog se zadavateli tak, abychom dospěli ke standardům v oblasti spolupráce mezi dodavateli a zadavateli. Pokud se podaří stabilizovat vládu, čekám vyšší objem veřejných zakázek v oblasti komunikace, zadávaných profesionálně a transparentně.
Jakub Střeštík, generální ředitel, Kika CZ/SK
V roce 2018 nečekám žádnou zásadní turbulenci na trhu. Příštích 12 měsíců se předpokládá růst celkové ekonomiky a kupní síly a to by mělo mít pozitivní dopad i na maloobchod s nábytkem a bytovými doplňky.
Darko Silajdžić, výkonný ředitel, DDB Prague
Bude ještě větší rvačka o dobré lidi, což znamená ještě víc lidí zvenku. To přinese další novinky a posun úrovně těch agentur, kterým se podaří ty správné lidi sehnat. My už máme HR oddělení pomalu i na Marsu.
Marta Nováková, prezidentka, Svaz obchodu a cest. ruchu ČR
Kamenní obchodníci budou pokračovat v otevírání internetových prodejních kanálů. Ti internetoví naopak hledají možnosti rozšíření počtu výdejen či odběrných míst. Zákazníci velmi často zboží chtějí vidět ještě před tím, než ho zaplatí.
Marek Slezák, spolumajitel, Boomerang Communication
Reklamní slepota na internetu se rozšíří na sociální sítě. Facebooková inzerce ještě podraží, ve hře je i úplné vyčlenění postů stránek z feedu. Firmy se tak budou muset v on-line prostředí přiklonit k obsahovému marketingu. Nekvalitní obsah skončí v černé díře, naopak posílí nativní reklama. Vyhraje ten, kdo publikum zabaví nebo mu nabídne užitečné informace. Tištěná firemní média zažijí renesanci díky chaosu digitálu.
Martin Frýdl, managing partner, AC&C PR
V roce 2018 bude nejzávažnější výzvou zachovat v Česku nezávislost veřejnoprávních médií a obecně vážnost novinářské profese. Lidé v PR mohou svou práci dělat dobře, pouze pokud mají na straně médií partnery, kteří jsou nezávislí a dodržují základní zásady profesionální žurnalistiky.
Karel Týra, výkonný ředitel CZ & SK, Nielsen
Místo prodeje hraje při rozhodování spotřebitelů o nákupu stále významnější roli. Důležité tak budou výzkumy zaměřené na in-store komunikaci, dále nastavení cen, sortimentu, category managementu či efektivní využití loajalitních systémů. Těšíme se na pokročilá řešení založená na big datech, která zrychlí nástroje pro cenotvorbu, promoční strategie a skladbu sortimentu.
Lukáš Němčík, ředitel marketingu, Skupina COOP
Další růst tržeb způsobený lepší ekonomickou situací. Zavádět se budou moderní technologie jako bezobslužné prodejny a automatické nákupy. Rozšíří se regionální výrobky. Zároveň ale rozvoj brzdí nedostatek pracovních sil a rychlé zvyšování mezd.