Návštěva B2B veletrhu, kam nechodí široká veřejnost, je skvělá možnost pro osobní setkání, navázání kontaktů, zmapování konkurence. „B2B veletrhy jsou především setkáním odborníků. Firmám stačí střízlivější expozice a ve stánku bývá někdo, kdo tématu rozumí, ne hosteska,“ poznamenává Jiří Smetana, mluvčí Veletrhů Brno.
„Účast na veletrzích je rozhodně efektivní marketingový kanál a vyplatí se do něj investovat,“ pochvaluje si například Magdaléna Stehlíková, PR manažerka Mmcité. Firma se zabývá výrobou městského mobiliáře, třeba laviček a košů. Primárním cílem není na veletrhu prodávat, ale navázat vztah s potenciálním zákazníkem a prezentovat svoje produkty. Mmcité účinnost vyhodnocuje podle počtu získaných kontaktů i podle toho, zda se zvýšil počet zákazníků.
S účastí na veletrhu se pojí nutné náklady. Nejdříve jde o zaplacení výstavního prostoru. Zaúčtovat se musí i práce designéra a grafika na podobě stánku, vyrobení prezentačních kusů od jednotlivých produktů nebo doprava na veletrh a zpět. Samozřejmostí jsou náklady na propagaci. Pokud se akce koná mimo republiku, přibývají výdaje na cestu a ubytování.
Malování obrázků
Zlínská překladatelská agentura Zelenka jezdí pravidelně do německého Stuttgartu na veletrh Tekom, který se zabývá technickou komunikací. Akce se účastní, aby se potkala se stávajícími zákazníky a přilákala nové, ale také se chce udržovat v obraze, protože v rámci doprovodného programu se koná řada workshopů a přednášek. Jiří Smetana z Veletrhů Brno doplňuje, že právě odborné semináře a doprovodný program nabývají v současnosti u veletrhů na důležitosti.
Stánek pro veletrh Tekom si zlínská firma vytvářela sama. Ladila ho do venkovského stylu, protože se chtěla odlišit od jinak „sterilních“ stánků. V rámci svojí expozice agentura Zelenka podporovala neziskovku Translators without Borders a návštěvníci si mohli na stánku malovat. „Malování obrázků se ukázalo jako efektivní také v případě obchodních schůzek, kdy jsme malovali a přitom probírali v uvolněné atmosféře byznys,“ podotýká Roman Zelenka, jednatel agentury.
Firmám, které chtějí na B2B veletrh vyrazit, doporučuje Zelenka vymyslet originální stánek a zajímavé drobnosti pro návštěvníky. Také radí propagovat svoji účast dostatečně dopředu, zavolat obchodním partnerům a reportovat z akce na sociálních sítích.
Veletrhy jsou i nástrojem pro sledování nejnovějších trendů. V letošním lednu byla jednou z nejdůležitějších akcí Consumer Electronics Show (CES), která se konala v americkém Las Vegas.
Foto: Reuters