Investice do reklamy loni meziročně vzrostly o deset procent. Nejdynamičtější je digitál, ani ostatní segmenty však nestagnují. Reklamu a komunikaci je třeba začít vnímat jako důležitý ekonomický sektor. S odvoláním na nedávný monitoring společnosti Nielsen Admosphere i vlastní průzkum mezi zadavateli reklamy to na tiskové konferenci Zpráva o české reklamě a komunikaci 2017 uvedla Asociace komunikačních agentur (AKA).
Nielsen ve svém monitoringu Ad Intel zjistil, že souhrnná ceníková hodnota využitého reklamního prostoru loni přesáhla hranici 100 miliard korun. AKA zase tvrdí, že investice do mediální reklamy – tedy TV, tisku, rozhlasu a out of home – loni mírně vzrostly na 51,5 miliardy korun, zatímco investice do reklamy nemediální – jako jsou eventy, direct marketing nebo sponzoring – rostly výrazněji na 58,1 miliardy korun.
Jsme velcí jako metalurgie
Celkové výdaje na komunikaci na internetu bude publikovat sdružení SPIR teprve během února. AKA však odhaduje, že „realistické tržby celého trhu reklamy se pravděpodobně pohybují kolem 150 miliard korun“. V tomto odhadu jsou ale kromě výdajů na digitál zahrnuty i takové náklady jako produkce nebo polygrafie.
Kampaň Ferrera, které bylo poprvé druhým největším zadavatelem, vyhrála i zlato na Effie.
Foto: Momentum
Podle chairmana AKA Marka Hlavici je tak domácí reklamní průmysl z hlediska obratu několikanásobně silnější než průmysl textilní a svou velikostí se může srovnávat třeba s hutnictvím a metalurgií.
„Reklamu a komunikaci je třeba začít vnímat jako důležitý ekonomický sektor. Je to služba s vysokou přidanou hodnotou, která má i exportní potenciál. Z České republiky se řídí a obsluhuje komunikace mnoha značek v zahraničí,“ řekl k tomu prezident asociace a ředitel agentury McCann Prague Jan Binar.
Ale nemáme lidi
S tím souvisí i to, že ceny služeb komunikačních agentur loni vzrostly v průměru o 20 procent, stejně jako jejich personální náklady. Některé, zejména specializované profese na seniorní úrovni, jsou silně nedostatkové a česká reklama stále více spoléhá na pracovníky ze zahraničí. A to nejen ze zemí bývalého východního bloku, ale i z rozvinutých trhů, jako jsou Británie nebo Španělsko.
V roce 2017 taky významně vzrostl počet veřejných zakázek v oblasti komunikace. Jejich objem se zvýšil meziročně o 18 procent na 1,35 miliardy korun, zatímco absolutní počet zakázek vzrostl z 256 na 851. AKA se domnívá, že svůj díl na tom mají i její aktivity, jako jsou školení a poradenství a uplatňování její metodiky zadávání veřejných zakázek.
Podle Lucie Češpivové, partnerky v agentuře Dorland, je důležité, že „počet zrušených tendrů klesl na polovinu a roste počet zadavatelů, kteří si uvědomují, že reklama není komodita a důležitá je její kvalita“.
Porosteme nejmíň do roku 2019
Představitelé asociace považují i další vyhlídky za slibné. „Očekávám, že tato konjunktura bude trvat nejméně do roku 2019, jsem velmi optimistický,“ uvedl Petr Chajda, šéf komunikační skupiny Dentsu Aegis, s tím, že česká reklama má zhruba stejné výsledky jako polská, přičemž Polsko je čtyřikrát větší než Česko.
Podle dalšího průzkumu AKA ovšem reklamu považuje za atraktivní zaměstnání 52 procent mladých lidí, což je méně než v minulosti. „Chceme pojmenovat hodnotu, kterou agentury přinášejí trhu, ukázat, co kvalitní komunikace dokáže, jaký má dopad a že stojí za to zaplatit si lidi, kteří ji dokážou připravovat,“ dodal Binar s tím, že českou reklamu „čeká soutěž o ty nejlepší lidi“.