Reklama
Megaboard

Znamená znepřístupnění historie prohlížení konec cílené reklamy na Applu? Ale kdepak, je to jen zlepšení ochrany soukromí uživatelů

V reklamním průmyslu nedávno zvedlo vlnu odporu opatření společnosti Apple, která vykročila vstříc vyšší ochraně uživatelů prohlížeče Safari a znepřístupnila historii prohlížení jednotlivých uživatelů pro třetí strany. Je to konec personalizované reklamy, která je nejúčinnější formou oslovení zákazníků na internetu? Podle mě nikoli. Je to jen drobné omezení, které by mělo omezit tu „otravnou“.

Co se tedy vlastně stalo? Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala společnost Apple zásadní krok – Safari už nebude předávat informace o historii prohlížení jednotlivých uživatelů třetím stranám.

Jde o alespoň částečný návrat k anonymitě. Pro reklamu se ale jedná o poměrně velký problém: ztratí nejefektivnější formu oslovování stamilionů lidí. Firmy nebudou mít volně přístupné informace o tom, co si jednotliví uživatelé prohlížejí a co hledají, z čehož mnohé vycházely při nabídce personalizované reklamy. Obchod, kde nakupujete, bude ale dál znát vaše preference a bude posílat personalizované nabídky.

Jedná se totiž o blokování cookies třetích stran. Nikoli však všech. Technologie strojového učení se přizpůsobuje a detekuje, které cizí webové obsahy uživatele nezajímají, a následně je blokuje. Neblokuje tedy cookies hlavní webové stránky, na kterou se uživatel dívá. Omezuje některé cookies webového obsahu, který je do hlavní stránky vložený z cizích domén, obvykle domén reklamních společností. Cílem je odstranit obtížný remarketing.

Jako když si řeznictví, zelinářství a obuvník objednají stejnou reklamní agenturu, která vysílá svého agenta do všech provozoven, sleduje vás a zapisuje si, co kde nakupujete. Následně vám při nákupu pračky v elektru zobrazuje letáček s nabídkou masa, které jste si koupili nedávno, nebo v obuvi vidíte plakát s nabídkou papriky, kterou jste si prohlíželi v zelenině.

Novinka Applu pozoruje, jestli vás nabídky onoho marketingového agenta zajímají, a pokud na ně delší dobu nereagujete, sama agentovi odebere deníček s poznámkami o vaší osobě. Agent tím nepřestane fungovat, ale už neví, kdo jste a co vám má přesně nabízet.

Z mého pohledu jde tedy o krok správným směrem, protože jde o zlepšení ochrany soukromí uživatele.

Ondřej Ševeček, odborný konzultant, Počítačová škola Gopas

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále