Black Friday a Cyber Monday už proběhly, ale sezona ještě zdaleka neskončila. Velká část lidí s vánočními nákupy totiž teprve začíná. Podle průzkumu Facebook 2016 Holiday Study celých 62 procent dotázaných odpovědělo, že na svátky nejvíc nakupují v prosinci, přičemž čtvrtina tak činí až od 11. do 20. prosince. V tomto období tedy v e-shopu můžete prodat ještě víc zboží, především pokud garantujete doručení do Vánoc. Každý inzerent ovšem musí počítat s tím, že rozpočet v tomto období zvyšují skoro všichni, proto každý proklik na Facebooku stojí i několikanásobně víc.
Pokud ovšem e-shopy čekají, že jen před Vánocemi spustí kampaně a stane se zázrak v podobě obrovského nárůstu konverzí, často je čeká trpké zklamání. Nejlépe se totiž daří internetovým obchodům, které se komunikaci v sociálních médiích věnují celoročně. V předvánočním období tak sklízí, co celý rok pěstovaly. Dobře se osvědčuje kontinuální budování značky především na zdi facebookové stránky. V další fázi tyto uživatele vede na web pomocí akvizičních kampaní. A až v té poslední se zaměřuje na konverze.
Díky tomuto přístupu máme u stránek nasbíráno dostatek dat, která využíváme k přesnému cílení na publika. Na podzim už pak hlavně ladíme kreativy a přidáváme vánoční prvky. Abychom vybrali ty správné, vyzkoušíme několik split testů a necháme běžet jen ty nejúspěšnější.
Podle Audience Insights celých 84 procent všech uživatelů Facebooku v Česku navštěvuje tuto sociální síť přes mobilní zařízení. Oficiální facebooková analýza uvádí, že se v období loňských svátků poprvé stalo, že mobilní konverze přeskočily konverze z počítačů, a to o tři procentní body. Pokud cokoliv brání návštěvníkům e-shopu dokončit nákup na mobilním webu, připravují se tak o velký počet potenciálních nákupů.
Rok ovšem nekončí Štědrým dnem. Stále víc se nám osvědčuje nevypínat kampaně ani před koncem roku. Potvrzuje se nám domněnka, že lidé mají hodně volného času, který často tráví na sociálních sítích a čekají na povánoční slevy.
Ceny inzerce jsou navíc nižší, protože hodně inzerentů kampaně rychle vypíná. Zkuste tento rok část rozpočtu alokovat i na tyto dny a cílit především na lidi, kteří už u vás nákup provedli.
Iveta Oršulíková, social media team leader, Sun Marketing