Zadavatelé marketingových výzkumů z globálních firem dobře vědí, že je nezbytné pracovat s odlišnostmi spotřebitelů na různých trzích. Specializovaná divize na zahraniční výzkumy – Ipsos Observer – si před nedávnem „vyzkoušela“ kulturní odlišnosti na studii nákupních zvyklostí výrobku osobní spotřeby. Ipsos realizoval rozsáhlý výzkum v 11 zemích napříč světem – např. v Itálii, ale také v Jižní Africe, Číně, Indii, Pákistánu, Indonésii, Malajsii, Thajsku, Chile, Kolumbii aj.
Výzkum probíhal on-line, a přestože byl základní dotazník stejný pro všechny země, jazykové verze udělaly své a z 15minutového dotazníku v Itálii byl téměř 25 minut dlouhý dotazník v zemích jižní Ameriky a Pákistánu. Důvodem nebyla jen jazyková odlišnost, ale jak se ukázalo, i pomalejší internetové připojení a speciálně v Jižní Americe i „méně uspěchaný“ životní styl, kdy si respondenti prostě najdou více času.
Co je v jedné zemi téměř normou, nemusí jinde vůbec platit. Zatímco v České republice je v on-line výzkumech vyplněno 80 % dotazníků na osobních počítačích nebo tabletech a jen 20 % přes chytré telefony, v Pákistánu je výzkum bez možnosti vyplňovat na smartphonech prakticky nerealizovatelný.
V případě dotazů, prosím, pište na adresu: [email protected].