Eventy jsou mrtvé, za tím si stojím,“ říká Salvatore Sagone, šéf nejdůležitější eventové soutěže na světě Bea World Awards, která se konala v listopadu v portugalském Portu.
Ve světě je spousta soutěží komerční komunikace. Vy jste se zaměřili výhradně na firemní akce. V čem jste viděli jejich potenciál?
Eventy – nebo dnes šířeji živá komunikace – jsou legitimní komunikační nástroj, o který ale světové festivaly, jako je Cannes, neměly zájem. Byly to pro ně jen podlinkové aktivity, nesrovnatelné s „velkou“ reklamou, zejména tou televizní. Ale eventy jsou aktivní a moderní forma komunikace s jasnou cílovou skupinou. Jsou „trojrozměrné“, interaktivní, vtahující a získáte díky nim simultánní zpětnou vazbu. Už před deseti lety jsem pochopil, že díky těmto vlastnostem mají před sebou velkou budoucnost. Přitom nikdo neměl zájem se jim profesionálně věnovat a hodnotit je. Na evropské úrovni jsme začínali se 60 eventy, letos jsme měli skoro 300. A porosteme.
Letos jste poprvé přijímali přihlášky i z mimoevropských zemí. Viděli jsme, že realizace z Asie nebo Blízkého východu mají dost odlišný charakter. Jsme připraveni srovnávat projekty ze zcela odlišných kultur?
Berme to jako příležitost poznat jiné kultury a jejich přístup. To je důležité, protože i konkurence je globální. Dáváme tak všem příležitost ke srovnání a navázání další spolupráce. A taky k diskusi.
V soutěži ale získaly hlavní ceny jen evropské projekty.
Jsme teprve na začátku.
Příští ročník se bude konat opět v Portu. Chcete se s ním i fyzicky dostat dál do světa?
Ano, máme smlouvu ještě na jeden ročník tady v Portu. Ale taky máme nabídku z Dubaje i z několika evropských zemí. Festival se může konat i mimo Evropu.
Co měly letos oceněné práce společného?
Pořádání eventů je zcela komplexní záležitost a my chceme oceňovat schopnost agentur zvládat je právě v této jejich komplexnosti. Eventy tvoří nápad a koncept, úroveň jejich provedení, využití různých komunikačních kanálů i originalita a wow efekt a samozřejmě návratnost vložených investic. Porotu tvoří klienti. A ti – jak jsme viděli – oceňují jednoduché nápady, nepříliš drahé, které mají dobrou návratnost investic. Jednoduchost a efektivita. To se dnes klientům líbí. Kreativita je důležitá, ale zjevně není jejich hlavní prioritou. Chtějí nápady, které osloví spotřebitele. Jestli jsou inovativní, to je jim jedno.
Takže jsou „eventy mrtvé“?
To jsem napsal a za tím si stojím. Eventy jsou mrtvé, protože je nahrazuje širší termín „live komunikace“. Naživo dělaná komunikace, v realitě skutečné nebo virtuální. Loni jsme ocenili celou řadu projektů, které byly pouze digitální. Když jsme začínali, byly eventy záležitostí obchodního oddělení. Dnes je to integrální částí marketingové komunikace. Vždyť všechny velké reklamní sítě si mezitím založily divize, které se na ně specializují.
Salvatore Sagone, prezident a CEO, ADC Group
Bývalý novinář a absolvent univerzity ve Florencii. V roce 2002 založil skupinu ADC Group, která kromě vydávání odborných publikací organizovala italskou eventovou soutěž Best Event Awards. Z ní vznikla evropská soutěž EuBea, která se letos poprvé představila jako globální soutěž Bea World Awards.