Při vybírání vánočních dárků se lidé nejčastěji přímo zeptají obdarovaného. Nebo loví v paměti, co zmínil během roku, a obcházejí kamenné prodejny a surfují po on-line obchodech. Menší část lidí se podle vlastního vyjádření nechá ovlivnit reklamou nebo čerpá inspiraci z dárků, které nakoupili ostatní. Přímý dotaz nebo vysledování vysněného dárku jsou typické pro lidi s vyšším stupněm dosaženého vzdělání a zvyšuje se i s věkem. Naopak hledání inspirace chozením po obchodech a prohledáváním e-shopů je vlastní spíš nejmladším věkovým kategoriím do 29 let.
K Vánocům nakupují Češi nejvíc hračky, kosmetiku, knížky a oblečení. Pod stromečkem se objeví i gastrozážitky, konkrétně ochutnávky nebo návštěvy restaurací. Dále pořizují vstupenky na kulturu, domácí spotřebiče, sportovní vybavení a šperky. Mezi méně časté dárky budou patřit například fotky a fotokalendáře, předplatné časopisů, starožitnosti nebo porcelán. Nejvíce lidé pociťují vliv reklamy právě u nejčastěji nakupovaných kategorií – hraček, knih, kosmetiky a oblečení, ale taky u kulturních akcí a zážitků.
Vánoční kampaně vnímá necelá třetina české internetové populace pozitivně, čtvrtina neutrálně a dvě pětiny negativně. Kampaně vítají zejména ženy, mladí do 29 let a lidé, kteří letos chtějí utratit víc než loni.
Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.