Franšízing je doma v USA. Pokud se tedy chceme podívat, kam se bude v příštích letech ubírat u nás v Česku, je vhodné čerpat informace ze současného vývoje amerického franšízového trhu.
Inspirovat se však lze jen volně, protože odlišnosti mezi trhem v USA a u nás jsou obrovské. Americký Úřad pro zahraniční obchod (ITA) totiž v prognóze pro rok 2016 uvedl, že v USA existovalo víc než 780 tisíc franšízových provozoven. Naproti tomu podle společnosti Profit System Franchise Services počet franšízových provozoven v České republice na konci roku 2015 nedosahoval ani sedmi tisíc.
Lidi mají všeho dost, jen času málo
Ve Státech jsou v posledních letech jako příklad perspektivních franšízových konceptů zmiňovány především obchodní modely podporující zdravý životní styl, franšízy pracující se zelenými technologiemi nebo koncepty související s péčí o seniory. Progresivní novinkou posledních doby jsou franšízové řetězce, které zákazníkům nabízejí možnost aktivního prožití volného času.
Chronický nedostatek času nutí současné konzumenty zvládat víc činností najednou. Důraz kladený na podávání nadstandardních výkonů ve všech sférách života vede k touze trávit i volný čas účelně a vyvarovat se černého svědomí ze „ztracených“ chvil. To může být velké marketingové lákadlo. Zákazníci se současně cítí být nasyceni běžným zbožím, a klasické nákupy proto už nepřinášejí tak velkou míru uspokojení.
Vzniklou díru na americkém trhu proto zaplnily franšízy, které zákazníkům nabízejí kreativně laděné kurzy spojené s gurmánským zážitkem. Příkladem může být franšíza Painting With a Twist, která zákazníky láká na profesionálně vedené malířské kurzy doprovázené nápojovým bufetem.
Koncept provozují i jiné řetězce a zákazníkům jej nabízejí pod chytlavým označením paint-and-sip classes. Jedná se o uvolněné lekce malování. Kurzy mohou být zaměřené na různé cílové skupiny – páry, dámské večírky nebo klasický teambuilding.
V Česku zatím jen únikovky
Také u nás najdeme originální franšízy zaměřené na aktivní trávení volného času. Příkladem může být koncept únikových místností, který nabízí mezinárodní řetězce Exit Room nebo Puzzle Room.
V Česku spojení gastronomické franšízy a volnočasových aktivit zatím chybí. Tato dřímající příležitost tak zatím čeká na schopného franšízanta, který se jí chopí a bude ji umět dobře komunikovat.
I marketéři by při jejich propagaci mohli čerpat inspiraci z metod uplatňovaných na americkém trhu. Jde třeba o „grassroots“ marketing, tedy kampaně na komunitní bázi. Ty spočívají v přímém zapojení značky do lokálních aktivit, a to nejen formou sponzoringu, ale i samotným organizováním akcí.
Cílem takto orientovaného marketingu je podnítit účastníky akce k tomu, aby značku zmiňovali v pozitivním kontextu. Jak pro americký, tak i pro český trh totiž platí, že osobní doporučení je jednou z nejefektivnějších forem reklamy.
Autor je specialistou na franšízing a partnerem advokátní kanceláře Z/C/H Legal.
Zákazníci hledají ve volném čase hlavně zábavu. V Americe je to např. Painting With a Twist.
Foto: PWT
V Česku je jsou příkladem aktivního trávení volného času únikové místnosti řetězce Puzzle Room.
Foto: Puzzle Room