Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Krize důvěry novinářů a veřejnosti

Na klubovém setkání Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) se mluvilo o důvěře lidí v média, samotné novináře i vzdělání v oblasti žurnalistiky.

Panelové diskuse se zúčastnil výkonný ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky Josef Šlerka, Petr Bednář z vydavatelství Vltava Labe Media (VLM) a Milan Zubíček ze společnosti Google.

Ještě v roce 2004 nedůvěřovalo podle výzkumu novinářům „pouhých“ 19 procent lidí. V roce 2016 číslo stouplo na 46 procent.

Reklama

„V obecné rovině jsou novináři svými čtenáři vnímáni jako neodpovědní. Stejně tak jsou vnímáni i vlastníci vydavatelství nebo jiné subjekty stojící za výdělkem daného média,“ řekla při své přednášce Tereza Tůmová ze sdružení SPIR.

Nikdo nevěří nikomu

Čtenáři podle ní pochybují třeba i o tom, jaké zájmy novináři sledují. Jsou také často stavěni na úroveň politické moci. „Veřejnost nevěří novinářům, zpravodajským médiím, novináři nevěří politickým institucím, publiku, pro které píší, a navíc novináři si nedůvěřují ani vzájemně,“ popsala smutný stav Tůmová.

„Výzkum, který jsme si zadávali u společnosti Median a který snad začátkem ledna bude publikovaný, ukazuje, že zhruba 30 procent lidí v tuzemsku domácí zpravodajství nekonzumuje,“ dodal Josef Šlerka.

Z toho pak 10 procent lidí je „apatickou“ skupinou, kterou nezajímá v médiích nic. V takovém případě pak pro lidi nemají informace z médií hodnotu – jelikož o ničem nechtějí rozhodovat.

Šlerka zároveň poukázal na to, že krize důvěry může být spojená s krizí demokracie jako takové. Šéf nadačního fondu také upozornil na fenomén tzv. distribuované důvěry, tedy důvěry ve velké tiskové kanceláře, texty předchozích kolegů a podobně. „Jsem si jist, že v redakcích zbývá stále méně času na ověřování.“

SPIR doporučuje, aby se mediální domy zaměřily na absolventy a kultivovali „zlaté jádro“ redakcí. Sdružení také radí, aby se vydavatelé soustředili především na on-line, kam se přesunula podle statistik Mediaprojektu většina čtenářů – některé věkové skupiny nekonzumují tištěná média vůbec.

Tereza Tůmová pak zdůraznila, že školství by mělo začínat už dřív – nejraději na základních školách – s mediální výchovou.

„Na Facebook Instant Articles zprávy z fake news webů a zprávy z Wall Street Journal vypadají na první pohled stejně, nepoznáte, čemu věřit,“ upozornil Petr Bednář (vlevo) z VLM.
Foto: SPIR

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)