Kozu nebo slepici dokážou dnes už firmy ocenit víc než třeba klasickou lahev vína

Neziskové organizace využívají ve vánočním období dobročinné dárky k fundraisingu a oslovování nových příznivců. Třeba společnost Člověk v tísni od roku 2009 prodává Skutečné dárky, tedy certifikáty, jejichž zakoupením lze zaplatit konkrétní pomoc v rozvojových zemích. „Pomáhají nám dostat se k novým skupinám dárců, které neoslovily třeba naše výzvy v případě katastrof,“ říká Tomáš Vyhnálek, ředitel oddělení fundraisingu Člověka v tísni.

Skutečný dárek – nejčastěji to bývají kozy nebo slepice – je podle něj velice pozitivní téma. Lidé se konkrétně dozvědí, jak jejich dar pomůže, dostanou certifikát a v průběhu roku pak e-mailem i fotografie a videa dokazující, jak dárky pomáhají. „A samozřejmě, pokud je certifikát využit jako dárek, kromě nakupujících zasáhneme i obdarované,“ pochvaluje si Vyhnálek. I některé firmy místo novoročních přání posílají svým obchodním partnerům tyto „skutečné dárky“. „Často se ozvou a poděkují partneři, kteří v předchozích letech na klasické lahve vína nebo jiné hmotné dárky nijak nereagovali.“

Dětský fond OSN (UNICEF) zase nabízí své Dárky pro život. Zájemce může zaplatit třeba očkování proti spalničkám nebo porodní lůžko, které poslouží v chudých zemích. Celých 75 procent všech Dárků pro život je zakoupeno právě v období Vánoc.

„Kvalitní merchandising může velice dobře fungovat zejména před svátky,“ potvrzuje manažer komunikace neziskové organizace Loono, která nabízí dárky jako přívěsky ve tvaru srdce nebo diáře. „Oproti zbytku roku máme nárůst tržeb zhruba o třetinu,“ uzavírá Holý s tím, že nabízené věci by měly být praktické.

„Muži nakupují hlavně kozy, ženy zase slepice,“ komentuje Skutečné dárky Tomáš Vyhnálek.
Foto: Člověk v tísni

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
MAM Souboj spotů červen
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
MAM Souboj spotů červen
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345