Jaké nejvýznamnější události se ve vaší branži odehrály v roce 2017?
Adéla Krausová
výkonná ředitelka, WMC Grey
Zásadní pro nás byl úspěch v soutěžích českých i zahraničních, pořádání druhého ročníku hudebního festivalu reklamních agentur V pitchi fest a seznámení se s nejmladší cílovou skupinou linksters.
Darko Silajdžić
výkonný ředitel, DDB Prague
Výrazný skok v kvalitě práce, ale u malého počtu agentur. Laťka je výš a mezera se prohlubuje. Máme tady spoustu lidí zvenku, kteří přinesli nové know-how a schopnosti. A klienti se zdají být také mnohem odvážnější, než bývali.
Marek Slezák
spolumajitel, Boomerang Communication
Velký klient poprvé vyhlásil tendr na strategickou obsahovou agenturu, a nikoliv na konkrétní médium. A Web Summit v Lisabonu jasně deklaroval, že firmy by měly produkovat v on-linu méně obsahu, ale ve vyšší kvalitě.
Tomáš Varga
CEO, Publicis One
Změny vlastnických vztahů v médiích a neustálá digitalizace a transformace klientů, což vede ke změně share investic. A limit vyššího růstu společnosti vede k tomu, že máme nedostatek kvalifikovaných lidí.
Jaká událost byla v roce 2017 ve vaší branži nejdůležitější?
Martin Beneš
výkonný partner, Red Media
Reálný vzestup programatického nákupu reklamy a práce s daty. S těmi souvisí i tlak na jejich využitelnost napříč kanály. Také vzestup mobilu: jak na úrovni návštěv, tak i akcí se už i v Česku čísla s desktopem vyrovnala.
Karel Duchek
výkonný ředitel, Wunderman
V marketingu se konečně přesunul důraz z „být on-line“ na zájem o reálný dopad marketingu na prodejní výsledky. Ne všude to platí, ale trend je pozitivní. A taky se nám povedlo nově vymalovat vítací prostory.
Michael Barták
manažer digitálního marketingu, Vodafone
Letošní rok pro nás byl výzvou hlavně v oblasti placených médií. Také jsme se jako firma Vodafone globálně zavázali neinzerovat, a tím pádem nepodporovat webové stránky šířící fake news a hate speech.
Tereza Salte
zakladatelka, Elite Bloggers
Jednoznačně změna algoritmů na Instagramu, která vedla k výraznému poklesu zásahu a zpomalila nárůst sledujících. Velkým tématem bylo také označování reklamy v kampaních s influencery, na což se snažíme v Česku upozorňovat.
Jaké nejvýznamnější události se ve vaší branži odehrály v roce 2017?
Vladimír Bystrov
partner, Bison & Rose
Potvrdilo se, že sebevědomé PR agentury dokážou ukázat svým klientům vlastní přidanou hodnotu. To, že rozumí komunikaci, jazyku a způsobům výměny informací. A že PR vždy bude založeno především na zdravém selském rozumu.
Martin Frýdl
managing partner, AC&C PR
Za nejzávažnější považuji kontinuální růst vlivu fake news. Jako profesionálové v komunikaci musíme hledat nové cesty, jak tomu čelit. Že se to zatím nedaří, jasně ukázala kauza lithium, která zásadně ovlivnila parlamentní volby.
Zdeněk Lokaj
výkonný ředitel, Hill+Knowlton Strategies
Kampaň kolem tzv. společenských reforem v Saúdské Arábii je skvělá ukázka public relations. Polovina světa uvěřila, že tradiční společnost změníte za týden, když povolíte biografy. Vrtění psem par excellence!
Michal Vlasák
co-managing director, Havas PR Prague
V oblasti komunikace považuji za nejvýznamnější to, že se naplno projevil fenomén fake news a jejich schopnost ovlivnit směřování společnosti. Bylo prokázáno, že ovlivnily i výsledek parlamentních voleb v Česku.
Jaké události s relevancí na mediální prostředí a prostředí nových médií byly podle vás v roce 2017 nejdůležitější?
Kateřina Hrubešová
výkonná ředitelka, SPIR
Zveřejnění návrhu nařízení ePrivacy a jeho dosud neukončené projednávání. Bude to mít zásadní dopad pro digitální byznys.
Martin Švarc
obchodní ředitel, Seznam.cz
Myslím, že letos čisté investice do internetové reklamy převýší tele-
vizní. Díky agenturám se také rozzářilo crossmediální plánování. Důležité je i zapojení vydavatelů do tzv. dalších článků z českého internetu, které se zobrazují na Seznam.cz.
Tomáš Tkačík
generální ředitel, Business Media CZ
Nová nařízení EU – GDPR, ePrivacy a zákon o vydavatelských právech, který by měl dát vydavatelům práva na ochranu díla, jako má hudební nebo filmová branže. Budou mít razantní dopad na vydavatelský i internetový trh.
Petr Majerik
media coach
V off-linu zpomaluje dlouhodobý pokles zájmu inzerentů o tištěná média. Je to jejich větší flexibilitou připravovat v časopisech projekty „na klíč“ a také „díky“ boji o plochy u dálnic, který nutí některé firmy měnit mediální mix.
Jaká událost v médiích byla podle vás v roce 2017 nejdůležitější?
Marek Singer
generální ředitel, FTV Prima
Opakující se problémy Facebooku a YouTube se spolehlivostí jejich měření a se schopností zaručit klientům, kde se jejich reklamy objeví, vedou k návratu zadavatelů reklamy k médiím s auditovanými daty a garantovaným prostředím.
Petr Uchytil
ředitel strategického marketingu, Lagardere
Pro mě bylo nejdůležitější zotavování poptávky po reklamě napříč mediatypy, rozhlasová reklama nebyla výjimkou. Letošek byl také vůbec rekordním v prodeji digitálních audiospotů na internetových rádiích a v hudebních službách.
Petr Dvořák
generální ředitel, Česká televize
Fragmentace trhu. Negativně na něj působí řada nových internetových médií, kde se překrývají informace s domněnkami. Bylo by dobré, kdyby si lidé uvědomili, že jsou určité kotvy, kde má vznik informací standardní strukturu.
Alex Ruzek
programová ředitelka, Nova
Pro TV Nova to byl rozhodně rozsáhlý rebranding našich kanálů. Stanice jsme zastřešili pod hlavní značku skupiny Nova a díky sjednocené vizuální komunikaci se diváci i klienti v nabídce orientují mnohem jednodušeji.
Co bylo podle vás největší letošní událostí či trendem v retailu?
Marta Nováková
prezidentka, Svaz obchodu a cest. ruchu ČR
Kamenní obchodníci budují e-shopy a internetoví zase intenzivně hledají odběrná místa s možností doplňkového prodeje alespoň části svého sortimentu. Došlo také k nejvýznamnějšímu růstu mezd v obchodě za poslední desetiletí.
Torben Emborg
generální ředitel, Nestlé Česko
Nejpopulárnějším prodejním kanálem zůstaly hypermarkety. Nejvyšší růst zaznamenávají diskontéři. Hlavním tahounem růstu napříč všemi kanály je hlavně modernizace obchodů. Letos byla tématem také dvojí kvalita zboží.
Lukáš Němčík
ředitel marketingu a rozvoje, Coop
Za významnou považuji rychlost zavádění nových trendů v retailu, hlavně automatické pokladny a nákupy s přenosnými skenery. Zájem zákazníků o tyto novinky je značný.
Karel Týra
generální ředitel pro ČR a SR, Nielsen
Po několika letech stagnace v maloobchodě opět narostla cenová hladina. Kromě růstu cen potravin je zajímavým trendem, který vidíme napříč odvětvími, příklon k prémiovějším produktům.
Který z eventů v tomto roce byste označili za nejlepší? Jaké trendy letos ovlivnily váš obor?
Andrea Faflíková
PR a eventová manažerka, Lego
Trendem je komunikace eventů v sociálních médiích. Díky tomu zvyšují svůj zásah cílových skupin a z lokálního charakteru mají někdy i globální přesah. Dále bych zmínila gamifikaci nebo využití influencerů.
Norbert Pýcha
jednatel, Event Arena
Nejvíce nás zaujaly eventy pro veřejnost, konkrétně Signal Festival, a akce pořádané agenturou JAD, jako byla Ynspirology a Teniskology. Z našich eventů bych zmínil například představení konceptu Škoda Vision E.
Janina Šlemínová
ředitelka, Stars Events
Mobilní terminály, streamování akce, aktivní zapojení účastníků, zážitkové zóny s propojením virtuální reality, sdílení a personifikace fotografií. To vše v letošním roce vytvářelo na eventech nezapomenutelné zážitky.
Josef Blaštík
jednatel, Royal Event
V oblasti festivalů bych hledal inspiraci spíš v zahraničí, třeba u známého maďarského Sziget Festivalu. Trendem u eventů byla chuť vyzkoušet netradiční sporty jako akro jógu, noční golf, pakoball, icaros nebo jetsurf.