Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Aktuálně.cz: Fake news a konspiračním zprávám se daří. Argumentují jimi i politici

Na českém Facebooku každé tři sekundy někdo nasdílí či okomentuje články z hlavních dezinformačních webů nebo jim dá lajk. Ukazuje to analýza celkem 37 dezinformačních serverů, kterou pro svůj projekt zpracoval zpravodajský portál Aktuálně.cz.

Celkově se u jejich článků za rok nakupilo na 10 milionů facebookových interakcí. Dezinformace se kromě informačních serverů a Facebooku objevují i v diskusních skupinách. Šíří je také politici nebo osobnosti veřejného života. Podle ministerstva vnitra se jedná celkem o 50 až 100 vlivných lidí.

Za masovým šířením fake news podle kontrarozvědky stojí Rusko, které zatáhlo Česko do informační války. Jak podotýká její výroční zpráva za rok 2016, vlivové aktivity Ruské federace přitom v tuzemsku narůstají. Zaměřují se především na informace o válce na Ukrajině a v Sýrii.

Reklama
ČEZ

Ve Spojených státech vyšetřovatelé rozkrývají, jakou měrou se nepravdy promítly do volby prezidenta Donalda Trumpa. Pod tlakem ruských „trollů“ – falešných účtů šířících dezinformace – jsou i pobaltské státy.

Fake news vydělávají i Čechům

Podle finské novinářky Jessikky Aro jsou zaměstnanci těchto „trollích farem“ placeni zhruba 400 až 600 eury za měsíc. Šířením lží si ovšem vydělávají i Češi. Aktuálně.cz popsalo případ Nikolase Pravdy, který před revolucí emigroval do Německa, kde založil konspirační web Pravda-TV. Podle svých slov žije pouze z peněz z reklam.

Jan Korál, správce webu New World Order Opposition, šířícího třeba svou verzi událostí z 11. září 2001, na příspěvcích od čtenářů vybere přibližně 100 tisíc korun ročně.

A jak ukázala data ukradená ruskými hackery, bývalý komunista Ladislav Kašuka byl placen z Ruska za psaní na konspirační weby a pořádání demonstrací proti NATO.

Proti těmto „továrnám na lži“ začaly bojovat i firmy. Google dezinformační servery posouvá ve svém vyhledávači na nižší pozice, Facebook se snaží nedůvěryhodné zdroje označovat za rizikové a může dojít i k blokování účtů. Některé tuzemské společnosti na takových webech odmítají inzerovat.

Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)