Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Start-up nepotřebuje agenturu. Ale nesmí dopadnout jako Smarty

Silný produkt, závazek vůči zákazníkovi a přirozený smysl pro marketing, který má jít „od srdce“. Většina panelistů při debatě, kterou v rámci Fora Media hostila Vysoká škola kreativní komunikace, se shodla, že právě to jsou důvody úspěchu jejich podnikání.

Start-up má mít na marketing „čich“

Ondřej Bartoš patří mezi nejznámější české investory, sám přitom ale tvrdil, že dobrý start-up nepotřebuje najímat „drahé“ marketingové agentury. Má mít prý přirozený čich na to, jak se propagovat a vyčnívat z davu. „Hledám firmy, u nichž je marketing integrální součástí produktu, propozice, se kterou jdou na trh,“ vysvětloval v diskusi o marketingu start-upů Bartoš. „U start-upů závisí na dobrém načasování. To předčí jakýkoliv marketing,“ dodal investor. Vyzdvihl herní start-up Gamee, do kterého sám investoval a dnes má miliony uživatelů po celém světě.

Pavla Nýdrle z agentury Nydrle sice souhlasila s tím, že start-upy mají být při marketingu přirozené, ale agentura může nabídnout tolik potřebnou expertizu strategie. „Vymysleli jsme pro určité typy start-upů, které se snaží pracovat efektivně s penězi, speciální think-tanky. Z mého pohledu nejde o to, kdo jim pomůže s marketingovou kampaní. Když za námi přijdou start-upy, často dá na začátku spoustu práce ujasnit si s nimi, o čem jejich produkt nebo služba je,“ upozornila Nýdrle. Agentura se může celkově podívat na to, čeho chce firma dosáhnout, a pak vypíchnout konkurenční výhody. „Často je pro start-upy mnohem zajímavější a důležitější mentoring v úvodu než samotná exekuce,“ zdůraznila.

Reklama
ČEZ

Příběhy nevytvářejte, hledejte je

Pokud chcete, aby byla značka autentická, nevytvářejte pro ni uměle obsah, ale sdílejte spíš opravdové příběhy – třeba lidí, kteří pro ni pracují nebo kupují služby a produkty s ní spojené. Na tom se shodli panelisté Michal Vrátný ze sítě tělocvičen Železná koule a Filip Šimoník, marketingový šéf sítě restaurací Ambiente.

Z toho důvodu má Ambiente i vlastní redakční tým. „Chodí do restaurací, navazuje vztah s kuchaři, manažery, sleduje, co je nového, přináší informace z terénu, zpracovává je a zvažuje, na jaký formát je vhodné je využít – článek, video, post na Facebook… Nechceme vytvářet ‚fejkové‘ příběhy a ‚fejkové‘ postavy,“ podotkl Šimoník. Marketingový šéf Ambiente ovšem upozornil, že příběhy z prostředí restaurací se mohou týkat opravdu jen samotné restaurace, jídel nebo zaměstnanců, ne hostů. Ti by přišli o pocit „bezpečí“.

Tělocvičny Železná koule naopak publikují články nebo rozhovory o zákaznících (tzv. „studentech“), kterým cvičení vyřešilo třeba zdravotní problémy. „Zkoušeli jsme přebírat úspěšné příběhy cvičebního programu Amazing 12 ze zahraničí. A to nefungovalo. Efekt se dostavil až v bodě, kdy jsme psali příběhy o Češích. Sami to také sdíleli na sítích, což tomu dodalo věrohodnost,“ doplnil zakladatel Michal Vrátný.

On baví, ale Hašek nepomáhá

Se silnými značkami jsou často spjaté i silné osobnosti. V Ambiente má pak svou „personu“ každá provozovna. Firma se mimo jiné snaží tlumit mediální pozornost kolem majitele Tomáše Karpíška, aby byly vidět právě tváře nových restaurací.

„Je to dvousečná zbraň,“ upozornil Michal Vrátný s tím, že profilování značky přes silnou osobnost pak může zákazníka zklamat, protože ji nakonec nepotká. „Lidé se někdy nechtějí nechat obsloužit od nikoho jiného než od tváře podniku. Tím začíná práce nanovo, proto je budování brandu nekonečné. Musíme budovat stejnou značku pro další odborníky z restaurace,“ souhlasil Šimoník.

„Řešili jsme tu, jestli osobnost pomáhá, nebo nepomáhá. Tak já můžu s čistým svědomím říct, že v případě Smartyho nepomáhá,“ pobavil publikum marketingový manažer tohoto nápoje Jiří Procházka. Majitelem značky je Dominik Hašek. Značce podle něj paradoxně pomáhá pozornost poslance a facebookového influencera Dominika Feriho, který si komunikaci značky „dobíral“, nebo i aktivní zapojení podnikatele Tomáše Čupra do diskusí.

Reklama
MMcite
Reklama
MMcite
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)