Němci vypijí nejvíc sektu na světě. Zhruba ze dvou miliard lahví sektu, které byly na světě loni vyrobeny, jich v Německu vypili čtvrtinu. A freyburská společnost Rotkäppchen-Mumm je se 178 miliony lahví ročně největším výrobcem sektu na světě. Zatím vyvážela do světa pouhé procento své produkce, ale teď si brousí zuby na zahraniční trhy.
Sousední Polsko, které upřednostňuje laciný „sekt“ vyrobený z jablek anebo zase pravé a drahé šampaňské, ho příliš nezajímá. „Trhy na které vstupujeme, si vybíráme velmi selektivně, protože do nich skutečně investujeme. Vybíráme je podle toho, jak silně je na nich zakořeněna kultura pití vína. Proto jsme letos koupili vinařství v Itálii. I USA a Kanada tento předpoklad naplňují, proto jsou na seznamu našich priorit,“ vysvětluje ředitel a jednatel Rotkäppchenu Christof Queisser.
Je to zajímavý trh, to Česko
A pak je tady Česko. „Český trh jsme si vybrali z více důvodů. Do Prahy se jednak dostanete rychleji než do některých našich výrobních závodů. Ale Česko má především zajímavý trh s výraznou tradicí pití sektu a vyplatí se do něj investovat.“ Místní přístup k sektu je přitom podle něj moc formální. „Zákazníkům nepředepisujeme, jak mají sekt pít a jak si ho užívat. Zbavili jsme je strachu, který se s pitím vína a zejména sektu spojuje,“ říká Queisser.
Klasický sekt Rotkäppchen stojí 15 eur. Prý je „stejně kvalitní jako šampaňské, jen levnější“. Ale je spíš pro slavnostní chvíle, kterých ubývá, protože „žijeme rychleji a méně formálně“. Kromě něj, suchého sektu a nejprodávanějšího „demíčka“ nabízí značka i růžový a červený sekt.
Hodně si slibuje od nealkoholické verze. Aby se co nejvíc chuťově přiblížila normálnímu sektu, do její výroby firma investovala deset milionů eur. Vyplatilo se jí to, protože prodeje nelko verze kontinuálně rostou a dnes už se jedná o její třetí nejprodávanější produkt. „V minulosti byl nejodvážnější ten, kdo v opilosti vyrazil do ulic. To už neplatí a řada lidí chce být součástí výjimečného okamžiku, ale nechtějí pít alkohol.“
I tento typ sektu je prý stále příliš formální. Ve Freyburgu tedy vymysleli Fruchtsecco, sekt s ovocnou šťávou, který nemá tradiční „kapsli“, ale uzávěr podobný pivní zátce. I balení je inspirováno pivním „sixpackem“, jen lahvičky jsou čtyři. V Německu se prodá 18 milionů lahví ročně.
Ze StarDance na všechny kanály
Rotkäppchen je na českém trhu už několik let a s výjimkou výše zmiňovaného Fruchtsecca nabízí kompletní produktové portfolio. Na „největšího výrobce sektu na světě“ tady ale zatím kartami příliš nezamíchal.
Zatímco Rotkäppchen má na německém trhu podíl 55,4 procenta, jeho český ekvivalent – společnost Bohemia Sekt – drtí své konkurenty vahou tržního podílu sedmdesátiprocentního. „Vítáme každou férovou konkurenci, jen tak si můžeme ověřit sílu značky Bohemia Sekt i to, zda opravdu děláme sekty kvalitní a na míru připravené českému zákazníkovi,“ říká k plánům německého výrobce Martin Fousek, marketingový ředitel Bohemia Sektu.
Potvrzuje, že spotřeba sektů v Česku je poměrně konzervativní: třetina produkce „Bohemky“ putuje na vánoční stůl nebo na oslavu začátku nového roku. A do posledních dvou měsíců roku se tradičně soustřeďuje i marketingová podpora značek.
Letos by ale měla mít viditelnější konkurenci. Německá firma, která měla zatím jen desetivteřinový sponzoring pořadu StarDance, se chce do reklamy opřít. „Letos budeme pracovat s klasickými 30- a 20vteřinovými formáty. Prosincová kampaň poběží na všech relevantních kanálech a doprovodí ji velká printová kampaň. Vedle Bohemia Sektu budeme jediným výrobcem, který bude vysílat televizní spot ve velkém stylu,“ říká produktová manažerka Kerstin Lindnerová.
Vstup na český trh je spojen s 15letým plánem, protože značka potřebuje čas a kontinuitu. „Nemáme žádný odbytový cíl. Chceme vybudovat známou, poptávanou a etablovanou značku. Na to může stačit pět procent, ale stejně tak se s tím může pojit i procent 25. Úspěch se nedá naplánovat, ten přijde jako výsledek,“ říká Queisser s tím, že realistickým přáním je každopádně dvouciferný tržní podíl.