V době dotazování, tj. na konci října, měla tři procenta internetové populace už nakoupené všechny vánoční dárky. Dalších 32 procent mělo alespoň něco, a to především ženy. Ostatní neměli zatím nic: buď se na nákup už chystali (45 procent), nebo vše chtěli řešit až těsně před Vánoci (17 procent), což říkali především muži. Vůbec nedávají ani nekupují žádné dárky tři procenta dotázaných. Vlastnoruční výroba dárků se týká především mladších věkových kategorií, ochota takto investovat svůj čas klesá s věkem. Alespoň polovinu svých dárků vyrábí 12 procent respondentů, a to zejména mladí lidé do 29 let. Naopak polovina lidí řeší Vánoce kompletně jen nákupem v obchodech.
Co se týká místa nákupů, stále o něco více nakupujeme v kamenných obchodech (72 procent alespoň část dárků) než v e-shopech (55 procent). Desetina využije zcela výhradně kamenné prodejny, jsou to častěji muži, lidé z věkové kategorie 45 až 59 let a bez maturity.
Vánoční dárky dáváme nejčastěji svým rodičům, partnerům, dětem, dalším členům rodiny, ale i přátelům. Někdy si dárky vyměníme i se sousedy. Zatímco pro dospělé chystáme jako největší překvapení poukaz se zážitkem, šperky, hodinky a mobil, dětem chceme udělat radost hračkami, ale i elektronikou či sportovním vybavením. Obchodním partnerům dáváme nejčastěji lahev vína.
Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.