Internetoví prodejci hledají cesty, jak zpříjemnit přístup zákazníků k odběru zboží. Doručování domů není vždy jednoduché, je těžké dodržet stanovené časy,“ zaznělo z úst Marty Novákové, prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) na setkání s novináři, které tato organizace uspořádala společně s výzkumnou agenturou GfK.
Z on-linu do „kamene“ a naopak
Marta Nováková ve svém příspěvku zmínila největšího internetového prodejce na světě, společnost Amazon. Ten letos koupil velký řetězec supermarketů Whole Foods Market. „Všichni teď očekávají, co se bude dít. A je otázka, kdy tento trend dorazí i do České republiky,“ říká Nováková. Podle ní i u nás dojde k tomu, že ryze internetoví obchodníci s potravinami začnou otevírat kamenné prodejny.
V současné době má ovšem stále smysl i opačný přístup, tedy další rozvíjení on-line nakupování u tradičních „kamenných“ řetězců. Podle Novákové je hlavním důvodem to, že se tak prodejci dostanou k informacím o svých klientech. „Ukázalo se, že vydávání věrnostních karet je pro získání těchto informací nedostatečné,“ zmiňuje Nováková.
Zákazníci se prý často zdráhají na dotaznících k založení věrnostní karty uvést údaje o sobě. Nakupují-li na e-shopu, udělají to, protože jinak by zboží nedostali. Spíš než znát datum narození a místo bydliště klienta je pro obchodníky důležité vědět, co nakupuje a za jakých okolností.
Podle prezidentky svazu je prodejny potřeba remodelovat tak, aby to v nich dobře vypadalo, vonělo nebo hrálo. Důvodem je nutnost zaujmout zákazníka i během krátké chvíle, kdy čeká na moderní způsob vydání zboží pomocí přístupu „click and collect“ .
Tento princip je v kontrastu s tím tradičním, při němž spotřebitel procházel celou samoobsluhou a měl na nákup čas. Marta Nováková zmínila, že sama nerada nakupuje v prodejnách Ikea. „Nechodím tam. Pokud ano, vynutím si nějaký boční průchod. Nebudu kvůli drobnosti procházet celou velkou prodejnu.“
Zákazník budoucnosti má být velmi pohodlný a náročný. Tomu nahrává celkový ekonomický vývoj i růst soukromých příjmů. V České republice jsou přitom pozitivní očekávání výrazně nad průměrem Evropské unie. Optimističtější jsou v Evropě jen Finové, Nizozemci, Němci, Francouzi, Španělé, Portugalci, Rakušani a Srbové. Údaje prezentoval Tomáš Drtina, ředitel české a slovenské GfK.