Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Koupí on-line potraviny i „kámen“?

Internetoví prodejci hledají cesty, jak zpříjemnit přístup zákazníků k odběru zboží. Doručování domů není vždy jednoduché, je těžké dodržet stanovené časy,“ zaznělo z úst Marty Novákové, prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) na setkání s novináři, které tato organizace uspořádala společně s výzkumnou agenturou GfK.

Z on-linu do „kamene“ a naopak

Marta Nováková ve svém příspěvku zmínila největšího internetového prodejce na světě, společnost Amazon. Ten letos koupil velký řetězec supermarketů Whole Foods Market. „Všichni teď očekávají, co se bude dít. A je otázka, kdy tento trend dorazí i do České republiky,“ říká Nováková. Podle ní i u nás dojde k tomu, že ryze internetoví obchodníci s potravinami začnou otevírat kamenné prodejny.

V současné době má ovšem stále smysl i opačný přístup, tedy další rozvíjení on-line nakupování u tradičních „kamenných“ řetězců. Podle Novákové je hlavním důvodem to, že se tak prodejci dostanou k informacím o svých klientech. „Ukázalo se, že vydávání věrnostních karet je pro získání těchto informací nedostatečné,“ zmiňuje Nováková.

Reklama
Know

Zákazníci se prý často zdráhají na dotaznících k založení věrnostní karty uvést údaje o sobě. Nakupují-li na e-shopu, udělají to, protože jinak by zboží nedostali. Spíš než znát datum narození a místo bydliště klienta je pro obchodníky důležité vědět, co nakupuje a za jakých okolností.

Podle prezidentky svazu je prodejny potřeba remodelovat tak, aby to v nich dobře vypadalo, vonělo nebo hrálo. Důvodem je nutnost zaujmout zákazníka i během krátké chvíle, kdy čeká na moderní způsob vydání zboží pomocí přístupu „click and collect“ .

Tento princip je v kontrastu s tím tradičním, při němž spotřebitel procházel celou samoobsluhou a měl na nákup čas. Marta Nováková zmínila, že sama nerada nakupuje v prodejnách Ikea. „Nechodím tam. Pokud ano, vynutím si nějaký boční průchod. Nebudu kvůli drobnosti procházet celou velkou prodejnu.“

Zákazník budoucnosti má být velmi pohodlný a náročný. Tomu nahrává celkový ekonomický vývoj i růst soukromých příjmů. V České republice jsou přitom pozitivní očekávání výrazně nad průměrem Evropské unie. Optimističtější jsou v Evropě jen Finové, Nizozemci, Němci, Francouzi, Španělé, Portugalci, Rakušani a Srbové. Údaje prezentoval Tomáš Drtina, ředitel české a slovenské GfK.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)