Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Generace budování kapitalismu

Jaká je generace Z, tedy lidé narození v letech 1995 až 2014? Bez ohledu na biologický nebo psychický věk se její členové cítí jako zkušení dospělí. A je potřeba je tak vnímat a podle toho s nimi i jednat.

Generace Z chce pracovat na tom, co ji baví – a má pocit, že také může. Příslušníci generace Z jsou přesvědčeni, že nemusí nutně chodit do nudné práce, protože vydělávat je možné nejrůznějšími způsoby. Moderními technologiemi, sociálními sítěmi, videi. Cesta k bohatství už pro ně nevede jen přes usilovnou práci v zaměstnání, ale také rozvíjením vlastních projektů. Vlastní podnikání je láká, ale také vnímají, že je to náročné a rizikové.

Vysoké sebevědomí i očekávání

I když se spoléhají hlavně sami na sebe, jsou současně týmovější než předchozí generace. Jsou připraveni věci organizovat a chtějí dodávat hotová řešení. Mají vysoká očekávání vůči sobě i zaměstnavateli. Předpokládají, že budou aktivně podporováni v kariérním postupu, a věří si i na vysoké pozice. Jejich přístup by se dal shrnout slovy: „Nevidím moc rozdíl mezi sebou a svými nadřízenými. Dokážu zařídit stejné věci, jen mi rychle řekněte jak.“

Reklama
MMcite

Lépe hospodaří s financemi, protože vědí, jaká námaha je spojena s jejich získáním. Více spoří, a pokud už utrácejí, tak za to, co vypadá opravdově, unikátně a hodnotně. Možná že působí nesoustředěně a trochu povrchně. Ve skutečnosti jsou však zvyklí neustále přepínat pozornost, rychle třídit informace a nenechat se omezovat jejich podobou.

Jak upozornili kolegové z britského Ipsosu, pro generaci Z je velmi citlivé téma vlastní identity a s tím spojeného respektu k odlišnosti. Proto by se komunikace zaměřená na generaci Z raději měla vyvarovat genderových stereotypů, prvků sexismu, rasismu, xenofobie či vtipů týkajících se sexuální identity a orientace.

Při zkoumání rozdílů mezi generacemi je potřeba zohlednit, že v určitý časový moment jsou členové jednotlivých zkoumaných generací ve výrazně odlišných životních fázích. Zjednodušeně řečeno, jiné problémy řeší teenageři, jiné mladé rodiny a jiné senioři.

Jak upozorňuje Eva Veisová, výkonná ředitelka Ipsosu UU, dobrý výzkum musí odlišit vliv příslušnosti ke generaci od vlivu životní fáze. Nejlepší je mít k dispozici kontinuální data sesbíraná u každé generace ve stejném věku. Pokud to však není možné, je potřeba vliv životní fáze v průběhu analýzy řádně zohlednit.

Autor je associate director společnosti Ipsos

Příslušníci generace Z se narodili v době budování kapitalismu, kdy se řada rodičů rozhodla odložit své první dítě nebo mít pouze jedno, nanejvýš dvě.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)