Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Cílená reklama na internetu je v ohrožení

Každý má právo na ochranu soukromí, i na internetu. Na to chvályhodně, ale i nešťastně myslela Evropská komise, když připravovala návrh nařízení o soukromí a elektronických komunikacích (tzv. ePrivacy).

Aktuální návrh dává uživateli možnost nastavit si míru ochrany soukromí, tedy dát či nedat souhlas s použitím souborů cookies. Nepočítá ale s tím, že by poskytovatel služby nebo obsahu mohl mít oprávněný zájem na jejich použití. Nereflektuje ani míru rizika – ta je u cookies výrazně nižší než v případě osobních údajů regulovaných dalším nařízením, GDPR. Velké firmy s mnoha registrovanými uživateli souhlas získají, ostatní čekají těžké časy.

Koncem října se k návrhu vyjádřil Evropský parlament. K ochraně soukromí se postavil přísněji než autoři návrhu. Stejně jako oni opomíjí technologickou realitu digitálního světa.

Reklama
ČEZ
Jak je reklama poháněná daty významná pro Evropskou unii?
Zdroj: data driven advertising.eu

Evropský parlament chce poskytovatelům zakázat, aby podmiňovali přístup uživatele ke službám nebo obsahu jeho souhlasem s použitím cookies. Pokud uživatelé souhlas neposkytnou, weby mohou poskytovat služby a obsah zdarma a zbankrotovat, nebo je zpoplatnit, anebo uživatele doslova zavalit obtěžující necílenou reklamou, aby kompenzovaly výnosy z efektivnější cílené reklamy. Stejně dramatické mohou být dopady na datovou analytiku, která je potřebná pro technologické inovace, ale pro kterou bude obtížné získávat souhlasy uživatelů.

Díky reklamě je obsah zdarma

Bezplatný obsah financuje i cílená reklama. Kdo skutečně jste, inzerenti netuší, ale reklama založená na vašich datech vám zajišťuje obsah zdarma. Kromě cílené reklamy slouží data i prospěšným analytickým účelům, třeba měření návštěvnosti. Uživatelé za obsah na internetu navíc platit nechtějí. Osm z deseti Evropanů volí raději web s reklamou než placený přístup.

Členské státy stále jednají, a teprve až přijmou svou pozici, začnou jednání o kompromisu, který bude přijat jako nový předpis. SPIR usiluje o to, aby proběhla konstruktivní a kvalifikovaná debata, která zabrání naplnění nejhoršího scénáře.

Autorka je public affairs manažerkou Sdružení pro internetový rozvoj

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)