Pro americké obchody je černý pátek nejrušnější nákupní den v roce. Už několik let se na jeho popularitě vezou i tuzemští prodejci. Letos připadl na 24. listopadu, ale mnohde trval několik dnů.
„Black Friday napevno zakotvil v českém marketingovém kalendáři a my bereme tuto kampaň z hlediska přípravy velmi vážně,“ tvrdí Jitka Dvořáková, obchodní ředitelka Mall.cz. Ani tento e-shop se nespokojí jen s jedním dnem. „Pojetí této kampaně se v Česku obecně trochu změnilo, a tak se díky našim tuzemským konkurentům z černého pátku stal v mnoha případech spíše černý půlměsíc,“ připouští Dvořáková. Třeba Datart akci nazval „černým týdnem“.
Andrea Čižmářová, ředitelka komunikace e-shopu Kasa.cz, říká: „Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta.“
Úžasná pětiprocentní sleva
Typickým úskalím akce ale je, že jsou to často slevy z uměle navýšených cen. „Problém je, když se ti podnikavější z nás na Black Friday připraví a měsíc dva dopředu nepozorovaně vyženou ceny vybraného zboží nahoru, aby je pak mohli s velkým humbukem srazit,“ upozorňuje Jiří Opletal z e-shopu Xiaomimobile.cz. „Nadšení“ spotřebitelé si odnášejí plné náruče zboží, které je reálně levnější o pět procent.
Opletal si myslí, že by prodejci měli raději podporovat svou spolehlivost, dlouhodobý vztah k zákazníkovi a kvalitní servis, což se prý vytrácí. „Myslím si, že pocit zákazníka, který se kdykoliv během roku obrátí na ‚svého‘ prodejce a uskuteční smysluplný nákup, je důležitější než tobogán slev, akcí a bankrotů.“