Budou do 25 let všichni marketéři na dlažbě, protože práci za ně převezme umělá inteligence? I takové myšlenky letos zazněly z úst celosvětově uznávaných odborníků na Marketing Festivalu, který se konal začátkem listopadu v Praze. Hlavním řečníkem byl Avinash Kaushik, a když vstoupil na pódium, potlesk nebral konce.
Byl totiž hlavní hvězdou konference už v roce 2014. Tehdy tento evangelista Googlu představil svůj koncept See, Think, Do, Care. Nabádá marketéry, ať si rozdělí marketingové kanály na skupiny: širokou veřejnost, lidi uvažující o koupi, lidi s nákupním úmyslem a stávající zákazníky. Právě proto byla letos očekávání hodně vysoko.
Podle všeho jim dostál. Jeho procítěná (a často hodně vtipná) přednáška se točila zejména kolem umělé inteligence a strojového učení, přičemž se neomezil jen na teorii, ale přidával příklady „ze života“.
Už dnes některým webům funguje reklamní systém tak, že například při zpoždění letu zadáte do Googlu dotaz na ubytování a ukáže se vám plně personalizovaná reklama zohledňující místo, kde jste, a naservíruje vám sdělení na míru.
Nebylo by to nic zvláštního, kdyby ovšem takový inzerát nebyl vytvořen umělou inteligencí. Nenapsal ji žádný reklamní specialista sedící někde za počítačem. Samozřejmě se jedná o poskládané fráze, které nějaký člověk vytvořil, ovšem díky algoritmu je teď umělá inteligence umí skládat do celé řady kombinací, aby odpovídaly situaci, ve které se zákazník nachází.
Stručná moudra řečníků
- Sledujte vývoj umělé inteligence (AI), strojového a hloubkového učení. Avinash Kaushik v tom vidí budoucnost nejen marketingu. Je dost dobře možné, že do 25 let bude AI zvládat všechno, co lidský mozek.
- Rand Fishkin (Moz) radil ohledně SEO: Zaměřte se na tvorbu kvalitního obsahu. Když bude užitečný pro uživatele, Google vás odmění vyšší pozicí.
- Joe Wade z agentury Don’t Panic apeloval, ať se tolik nevěří výzkumům. Nebojte se občas riskovat.
Kaushik ukazoval možnosti umělé inteligence třeba na příkladu pěstování zelí. V tomto oboru jsou stroje už dnes schopné vyprodukovat mnohonásobky toho, co lidští zemědělci, a to v prvotřídní kvalitě. Ukazoval stroje, které jezdí po poli a jednotlivé zárodky zelí buď pohnojí, nebo zahubí. Dokážou totiž velmi rychle rozpoznat, které zelí vyroste, jak má, a které nebude kvalitní.
V blízké budoucnosti můžeme podle Kaushika očekávat mnohem přesnější cílení automaticky tvořených reklam ve vyhledávání, přesně podle naší osobnosti. Parametry, které bude brát algoritmus v potaz, budou náš vkus, citlivost na slevy, oblíbené značky, životní styl, nákupní chování nebo naše konkrétní životní situace. Nabízí se otázka, jak se na takto pokročilé využívání osobních preferencí bude dívat legislativa jednotlivých států.
Webové stránky jen pro vás
Znamená snad umělá inteligence konec specialistů na reklamy ve vyhledávání? Už dnes se v takových kampaních využívá řada automatizačních procesů a tento trend bude podle všeho pokračovat. Podle Kaushika je automatizace přirozený vývoj a v budoucnu cokoliv budou stroje zvládat, prostě to budou také dělat. Je tedy nezbytné sledovat vývoj technologií, neustále se vzdělávat a hledat nové možnosti on-line reklamy.
Kaushik se také zamýšlel, proč všichni vidí ten samý obsah na webových stránkách. Ptal se, proč se samy „nepřeskupí“ podle úmyslu, s jakým člověk na web přichází, nebo podle toho, jaký je. Dat je k tomu dostatek a weby se tak při správném použití umělé inteligence a strojového učení mohou zobrazovat úplně jinak tomu, kdo miluje luxusní kabelky, a zcela odlišně tomu, kdo kupuje pouze desatero svetrů za rok.
Umělá inteligence dokáže během chvilky rozebrat on-line chování milionů lidí a sestavit takové persony, jaké by člověk nikdy nedokázal. Těším se, až se nám díky ní budou ukazovat jen perfektně cílené reklamy.
Autor je marketingovým specialistou