Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

AKA: Pečlivé prezentace k tendrům mohou být na nic. Komise často nerozhoduje

O výsledku tendru na reklamní agenturu se prý často rozhoduje jinde než před samotnou výběrovou komisí. Oznámila to Asociace komunikačních agentur (AKA) s odvoláním na výzkum společnosti Médea Research mezi zadavateli zakázek z komerčního i veřejného sektoru, jehož cílem bylo zjistit, zda kromě komisí mluví do průběhu a vyhodnocení výběrových řízení i „někdo další“.

Pro agentury, které si na svých tendrových prezentacích dávají záležet, výzkum dobré zprávy nepřináší. V komerční sféře totiž celých 70 procent respondentů uvedlo, že na průběhu výběrových řízení se podílejí i osoby, které nemají s marketingovou branží moc společného.

Rozhodovací pravomoci plynou spíš z významu jejich postavení ve firmě. Ředitel společnosti nebo generální ředitel rozhoduje o průběhu tendru podle 32 procent dotázaných. Marketingový ředitel podle šesti procent.

Reklama
ČEZ

Státní tendry pod vlivem politiků

„Výzkum potvrzuje empirickou zkušenost agentur, že výběrová komise si odsedí všechny prezentace, ale často rozhoduje někdo jiný. Bez nutných informací, nekvalifikovaně,“ upozorňuje výkonný předseda AKA Marek Hlavica.

Ve veřejné sféře mají sice výběrová řízení pravidla stanovena legislativně, i tady ale do zakázek mluví lidé, kteří k tomu nemají oprávnění: jsou to politici, hlavně na místní úrovni. Prezentace projektů se většinou účastní jen odborně příslušní úředníci, starosta nebo primátor ale podle výzkumu spolurozhoduje v 53 procentech případů, členové rady nebo radní ve 47 procentech.

AKA v souvislosti s tím připomíná výzkum společnosti Otidea a nevládní neziskové organizace Transparency International z roku 2014. Jen 14 procent respondentů tehdy uvedlo, že u zakázek nevznikají snahy o manipulaci jejich výsledků. Větší část – 55 procent – těchto pokusů je ale paradoxně motivována snahou o výběr dodavatele, se kterým měl zadavatel v minulosti dobrou zkušenost.

Fakt, že vyhlašovatelé výběrových řízení určí různé podmínky pro výběr dodavatele, ale výsledek řízení ovlivňuje někdo v pozadí, „kdo nemá čas ani vůli“ se s podklady seznámit, AKA trvale kritizuje.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)