Zaslouží si ještě bulvár šestákové stigma?

V reklamě je obecně známo, že tou nejlepší bývá taková, která umí pracovat s emocemi a příběhem. Podobné to je i v mediálních žánrech a bulvár, který s emotivními příběhy a kontroverzními tématy pracuje, se desítky let těší u čtenářů oblibě. Ne nadarmo se tak bulvární tituly drží nejen v Česku na špici čtenosti a prodejnosti. Vzhledem k lehkosti, s jakou témata bulvár od svého počátku předává čtenářům, jde taky o jedno z prvních masových médií. Jaká je ale jeho dnešní úloha?

Podoba dnešního bulváru se u nás vyvíjí od 90. let. Žánr se nicméně uchytil už v předválečném Československu. Po nástupu protektorátní správy a následné poválečné komunistické vlády si ale bulvár „musel“ dát padesátiletou pauzu.

Ke znovuzrození došlo po revoluci

Znovuzrození branže nastalo po sametové revoluci. Na trhu se začaly objevovat nové značky – třeba dnes už zaniklé tituly Špígl a Expres. Euforie ze „svobody slova“, změny v showbyznysu a řada nových zábavních televizních pořadů, jež s sebou přinesly celebrity, ze kterých bulvární tituly často těží ještě dnes, zajistily branži dlouhodobý úspěch. „Pořád má pro českého čtenáře, kterému byla po generace odepřena tato zábavná mainstreamová žurnalistika, značnou přitažlivost,“ říká o žánru Etela Lukeš Fiantová, publisherka společenských titulů vydavatelství Bauer Media.

Deník Blesk, první plnokrevný bulvární titul u nás, vznikl 13. dubna 1992. I v současnosti nejčtenější a nejprodávanější deník v Česku aktuálně vychází pod vydavatelstvím Czech News Center. Jak ale naznačuje v rozhovoru na dalších stránkách jeho šéfredaktor Radek Lain, showbyznys a kauzy s ním spojené nejsou jediná témata, která dokážou výtisk dobře prodat.

Tragikomedie, ale i poradna a servis

„Naše společenské tituly mají vždy dva obsahové pilíře: společnost a servisní část s praktickými informacemi, kam spadají zejména poradny, zdraví, recepty, ale i móda, cestování nebo luštění. Redakce hledají vyváženou skladbu, která je inspirující pro všechny aspekty života našich čtenářů,“ říká Fiantová.

Bulvární periodika dokážou srozumitelnou formou podat i jinak nudné nebo komplikované informace, které jsou „přibalené“ k lehce stravitelnému, zábavnému obsahu. „Deník Blesk stojí desetikačku a nikdo nevysvětlí lidem druhý pilíř penzijního spoření nebo podvodníky na předváděčkách tak jako oni,“ potvrzuje bulvární novinář Pavel Novotný s odkazem na deníkem dlouhodobé pokrývání kauzy „šmejdi“.

Šokující témata ale k bulváru stále patří. „Táhne předně zdraví, čtenář miluje smrtelné choroby slavných, mortalita je příjemcům obsahu klevetníků nesmírně blízká. Pocit, že celebrita prochází stejným bahnem jako smrtelníci, ať jde o zdraví, peníze nebo obtíže v rodině,“ vysvětluje Novotný, bývalý šéfredaktor týdeníku Spy nebo webu Extra.cz.

„Čtenáře zajímají vztahy, nevěry, roztržky a příběhy. V neposlední řadě úmrtí celebrit, přičemž ta nečekaná nejvíc,“ doplňuje Kateřina Fejková, šéfeditorka webu Šíp.cz vydavatelství Vltava Labe Media.

„Myslím, že se brzy dočkáme módních policií z pohřbů,“ dodává s nadsázkou Novotný. Zároveň ale upozorňuje, že dlouhodobý potenciál mají i komedie – respektive tragikomedie. I šokující témata ovšem mají mít podle něj mantinely a tabu. „Pro mě jsou to děti, smrtelné sexuální choroby a sexualita jako taková.“

Publikum se fragmentovalo

I přes svou popularitu se však této branže dotýká klesající zájem o print (viz tabulka) a čtenáři se zčásti přesouvají do dalších mediatypů – hlavně na internet. Jedním z titulů, který v tištěné formě zanikl a dnes funguje na webu, je Šíp z portfolia Vltava Labe Media. „Webová platforma se ukázala jako lepší řešení, a to jak ekonomicky, tak co se cílení na čtenáře týče. V internetu je budoucnost, je samozřejmě interaktivnější a nabízí nespočet možností propojení se sociálními sítěmi,“ tvrdí Fejková.

Důležitý je také vliv sociálních sítí, kde osobnosti dobrovolně a bez pomoci bulváru pouští veřejnost do svého života. „Mnoho tradičních hvězd začalo používat sociální sítě, a jejich hvězdnost tím pádem svým způsobem devalvovala. Slovo exkluzivně už lze použít jen zcela výjimečně, protože informace o sobě tito lidé šíří sami,“ zdůrazňuje Lenka Hornová, ředitelka obsahu FTV Prima.

Estrády, co se konají u soudu

Ačkoliv se celebrity dostávají na titulní strany i se svými osobními a profesními úspěchy, málo věcí poutá pozornost tak dobře jako kontroverzní peprnosti. To si ale slavní nechávají líbit stále méně – a hromadí se žaloby, které často dopadají v neprospěch vydavatele.

Známým „matadorem“ soudních síní je třeba zpěvačka Helena Vondráčková. Ta už žádala i 14milionové odškodné po českém ministerstvu spravedlnosti kvůli údajným průtahům a nečinnému přihlížení „bulvárním útokům“ vůči ní. Ovšem zatímco v zahraničí se odškodnění za nepravdivé anebo zavádějící články může pohybovat v řádech desítek milionů dolarů, u nás jde zatím o statisíce korun.

Vzhledem ke kupícím se precedentům, kdy slavná postava vyhraje nad vydavatelstvím slušné odškodné, vzniká otázka, jakým způsobem kauzy ovlivní vydávaný materiál. Nastává „měknutí“ žánru?

„Obsah se upravuje stále, soudy ve svých rozhodnutích dávají víc za pravdu celebritám a mění se i zákony. To samozřejmě motivuje další, aby žaloby nebo mimosoudní návrhy podávali,“ tvrdí Fejková ze Šípu. Obecně se podle ní dá říct, že obsah publikovaný před sedmi osmi lety by dnes neměl šanci projít, přičemž důležitější než pravdivost informace je často prokazatelnost toho, jestli bylo ve společenském zájmu ji zveřejnit.

„V bulvární branži mi chybí osobnosti a osobitý styl psaní, zábavnost a také investigace. V Německu otevírá bulvár dokonce politické a kriminální kauzy,“ komentuje současný stav českého bulváru Pavel Novotný.

  

České celebrity – zleva ve směru hodinových ručiček Karel Roden, Helena Vondráčková, Ondřej Vetchý a Marek Vašut – začínají být u soudu jako doma. Nejaktuálnější je spor herce Rodena a vydavatelství Empresa Media. Roden vysoudil odškodné 900 tisíc korun a zákaz „útoků“ bulvárních titulů mediálního domu. Původně žádal čtyři miliony.
Česká televize, ČTK, archiv Heleny Vondráčkové

Reklama
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-07

MAM Exkluzivně v časopise

Jaroslav Vígh
Jindřich Fáborský
Milka

MAM Téma čísla

iStock_lupa_pismena_SEO_hledani_nový web-otvírák (92)
kina
Návrh bez názvu-8
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa
nova_O2
MAM Souboj spotů leden 2025
Česká spořitelna Kingdom Come: Deliverance II
Penny prsa