Můžete být klidně nejúspěšnější youtuber na světě, ale pokud produkujete kontroverzní obsah, mluvíte sprostě a váš humor je černý jako bota, nejste podle společností jako Unilever, Coca-Cola, Disney a mnoha dalších, vhodný cíl k zobrazování reklamy.
Kvůli „adpokalypse“, jak označují zahraniční tvůrci letošní utahování pravidel distribuce a zobrazování reklam u videí na YouTube, přicházejí někteří baviči o drtivou většinu příjmů. Portál navíc kontroluje videa i zpětně, ne jen ta nově nahraná.
Youtuberům potom nezbývá než se pokusit stabilně vydělávat jinak. Nové příjmy jim má například přinést nativní reklama ve videu. Vede to ke kuriózním situacím. Na kanálu „DemolitionRanch“ třeba jeho autor v polovině videa se střeleckou tematikou začne zapáleně propagovat herní mobilní aplikaci, přípravky na holení nebo audioknihy – to vše s dynamickými střihy na produkty.
V některých případech jdou zoufalí tvůrci tak daleko, že své diváky otevřeně prosí, aby si stáhli aplikaci inzertního klienta, který je podle toho hodnotí. Také žádají o sponzorské příspěvky, anebo své fanoušky rovnou lákají na do určité míry konkurenční streamovací portál Twitch, který má volnější pravidla.
Patreon jsou peníze, ale i víc práce
Jednou z cest, jak se autoři vyrovnávají s poklesem příjmů z reklamy, je také komunitní financování prostřednictvím stránky Patreon.
Na té lidé mohou svého oblíbeného tvůrce (nejen z prostředí YouTube, ale třeba i blogera) de facto sponzorovat a posílat mu měsíční příspěvky v různé výši. Stávají se tedy jeho „patronem“ – odtud název portálu. Podobně jako u jiných projektů komunitního financování však youtubeři musí dát svým sponzorům „něco navíc“. Tím je většinou přístup k exkluzivnímu, pravidelnému obsahu, příslib zvýšení produkční kvality videí, rozhovor na Skypu, slevy na merchandising nebo podpora na některé z dalších sociálních sítí.
Simone Giertzová natáčí komická videa s roboty. Jenže také mluví sprostě. Příjmy tedy hledá i na Patreonu, kde slíbila, že po dosažení mety tisíce dolarů měsíčně postaví robota na sex.
Foto: Youtube