Jak vybírám víno? Když nemám moc času a chci mít jistotu, že nesáhnu vedle, vždycky volím Tarapaku.“ Takhle nějak se před deseti či více lety pro média vyjádřil uznávaný režisér Jan Hřebejk. Od té doby uplynulo hodně vody. Hřebejk se s přáteli angažoval v novoměstském vinném baru Bokovka – který dnes už provozuje ostřílený Tomáš Karpíšek – a jeho vkus a nároky se od té doby mohly zásadně změnit.
Chilská Viňa Tarapacá by se dnes možná obešla bez jeho přízně. V roce 2015 u nás poprvé překročila hranici 1,5 milionu prodaných lahví. Podle loňského průzkumu patří mezi nejznámější zahraniční značky vín u nás. A Česká republika je její nejdůležitější evropský trh vůbec. K 20. výročí uvedení na český trh tak velkovinařství ze středochilské provincie Maipo připravilo speciální limitovanou edici odrůdy Cabernet Sauvignon v prémiové řadě Gran Reserva, které bylo vyrobeno pouze 50 tisíc lahví. A prodávat se bude jen na jediném trhu na světě. U nás.
Tohle víno je jen pro Česko
Vyrábí se z hroznů z přírodně ohraničených vinic Rosario Estate v údolí Maipo, které patří k nejlepším regionům pro výrobu červeného vína. „Díky podhorskému typu půdy jde o víno strukturované, oblé a prostředního těla, s lahodnými, vyzrálými tříslovinami. Perfektně ztělesňuje typické rysy odrůdy Cabernet Sauvignon z Maipa,“ vysvětluje hlavní enolog Tarapaky Sebastián Ruiz, který na pozvání břeclavské Vinicoly letěl 27 hodin do Prahy, aby víno osobně představil.
Tarapacá svůj osud v Česku spojila totiž výhradně s tímto břeclavským dovozcem vína a destilátů. V roce 1997 se stala jednou z prvních značek chilského vína dovážených do České republiky. Pravděpodobně úplně první, která nebyla dovážena v barelech nebo tancích, ale přímo v lahvích, což je náročnější a dražší. V roce 2005 už byla distribuována téměř ve všech maloobchodních řetězcích v ČR a její prodej přesáhl půl milionu lahví. Dnes je trojnásobný a najdete ji i v každé slušné večerce.
To by mohl být i trochu problém. Nejprodávanější řada Varietal běžně stojí 200 korun, většinou je však k sehnání se slevou, často za polovic. „Česko je cenově citlivý trh. Cena je nastavena tak, aby to stále ještě bylo únosné,“ vysvětluje exportní manažerka Ingrid Guerrerová.
Teď chceme věci měnit
Tarapacá dnes zaujímá podstatnou část celkových tržeb Vinicoly. Až do roku 2012 byla ovšem na českém trhu budována pouze skrz rozsáhlou distribuci, prodej byl podporován letákovými akcemi. „Uvědomujeme si, že tento způsob prodeje a komunikace nebuduje hodnotu značky ani její konkrétní obsah včetně pozitivních asociací. Díky nárůstu prodejů na začátku tohoto desetiletí jsme investovali do reklamy, kdy jsme používali adaptovanou kreativu z chilské centrály,“ vysvětluje Přemysl Průša z břeclavské Vinicoly.
Teď se však podle Průši mají věci změnit. Protože český trh není pro firmu, která exportuje do 50 zemí, jen největší v Evropě, ale jedním ze tří největších vůbec, chilské vedení se rozhodlo pověřit českého dovozce vytvořením nového kreativního konceptu značky pro další léta, který by reflektoval specifika místního trhu, případně celé střední Evropy. V současnosti tak probíhá výběrové řízení, jehož se účastní dvě nadnárodní a jedna lokální agentura. Cílem je získat návrh komunikační strategie včetně kreativy, která by pokrývala kompletní mediamix. „Předpokládáme, že první návrhy obdržíme od agentur do konce října,“ řekl MAM syn zakladatele firmy, která Tarapaku do Česka dováží už dvě desetiletí.
Sebastián Ruiz a jeho tým letěli z Chile na představení vína připraveného pouze pro Česko celých 27 hodin.
Foto: Vinicola