Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Špatná zpráva: nákupy v e-shopech mimo EU jsou složitější. A dobrá: bát se jich ale nemusíte

Začíná předvánoční sezona. Dárky můžete s předstihem nakupovat i v zahraničních e-shopech. Má to ovšem svá specifika. Zatímco cena, kterou na objednávce vidíte při nakupování v rámci Evropské unie, bývá konečná, mimo EU tomu tak není. „Třeba lyžařská bunda vyjde o třetinu dráž, hračky o víc než čtvrtinu,“ upozornil Jan Jeřábek, ředitel retailového bankovnictví banky Creditas, která na toto téma uspořádala tiskové setkání.

Důvodem je nutnost zaplatit při objednávkách mimo EU clo a DPH. To platí v případě, kdy objednávka přesahuje 150 eur. V cenové relaci 22 až 150 eur se uhradí jen DPH, nákupy pod 22 eur jsou bez těchto odvodů. Do uvedených cen je potřeba započítat i poštovné. „Když zakoupené zboží stojí například 10 tisíc korun a doprava 200 korun, reálně budete platit asi 13 tisíc a poplatek poště za celní řízení,“ vysvětlil Jeřábek.

Přitom platí, že není rozhodující, kde daný e-shop sídlí, ale z jaké země přijde u něj objednané zboží. Třeba britský obchod může zasílat věci z Indie.

Reklama
Know

Větší výběr i nižší ceny

Češi přesto v zahraničních e-shopech nakupují stále více. Výhodou je často větší výběr zboží i jeho nižší cena. Nevýhodou je delší doba dodání i nutnost zajít na poštu kvůli vyřízení cla při nákupech mimo EU. „Je pak na zákazníkovi, jaký rozdíl oproti ceně na českém či evropském e-shopu ještě považuje za výhodnou kompenzaci za delší dobu dodání a složitější postup,“ řekl Jeřábek.

Češi při objednávkách z tuzemských e-shopů preferují platbu při převzetí zásilky, na dobírku jsou zasílány zhruba dvě třetiny nákupů. Kartou se zaplatí 18 procent nákupů, bankovním převodem jen osm procent. Při objednávkách ze zahraničí se ale bez platební karty člověk neobejde. To je také důvodem určitých obav či opatrnosti, které jsou ale podle Jeřábka zbytečné, protože kromě garance vrácení existuje i virtuální karta, která je určena výhradně k placení na internetu a nevydává se fyzicky.

Nákupy přes e-shopy rostou

V minulém roce se v tuzemských e-shopech utratilo za zboží 98 miliard korun. Trend nakupování on-line je výrazně růstový. Během prvního pololetí tohoto roku lidé utratili 46 miliard, tvrdí údaje Asociace pro elektronickou komerci.

V zahraničních e-shopech či při rezervacích ubytování a letenek Češi loni utratili bezmála 28 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 32 procent. Průměrná hodnota jednoho nákupu činila 1095 korun. Čísla prezentovalo Sdružení pro bankovní karty. Lidé si nejvíce oblíbili e-shopy z Británie, USA, Číny nebo Německa.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)