Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pro prášek na bolení hlavy jděte do hotelu. Prodej vyhrazených léčiv se rozšiřuje

Prodej takzvaných vyhrazených léčiv ve speciálních boxech není kdovíjak výnosný byznys, přesto zájem o něj stále stoupá. Jak je to možné? Je to dobrý marketingový tah, který přináší zákazníkům „něco navíc“ a zvyšuje jejich věrnost.

Léčiva nejsou jen tak něco

Vyhrazená léčiva, tedy přípravky, které je možné používat bez odborné konzultace a slouží hlavně k akutnímu pokrytí individuálních potřeb, se během posledních dvou let u nás rozšířila do drogerií, na čerpací stanice, do hotelů nebo sanatorií. Přesto si stále zachovávají punc něčeho speciálního. „Vyhrazené léčivé přípravky a farmaceutické zboží jsou zákazníky podvědomě vnímány jako ‚sofistikovanější‘ než klasické FMCG a spotřební zboží,“ potvrzuje Ondřej Špiřík, marketingový manažer společnosti Medipoint Services.

Tato firma dodává tzv. pharmaboxy různých velikostí a tvarů. Prvním typem jsou prezentační, které obsahují jen makety krabiček bez obsahu. Samotné zboží je pak uskladněno třeba pod pultem. Druhým typem je prodejní pharmabox, ze kterého si vybere zboží sám zákazník nebo mu ho vyndá personál.

Reklama
MMcite

Projekt Medipoint zahájil svou činnost v roce 2015, během kterého zprovoznil zhruba 150 prodejních míst. Šlo převážně o čerpací stanice. V současné době už čítá 800 „poboček“, mezi které patří kromě benzinových pump také DM drogerie, vybrané obchody družstva Coop, řetězce Pont, Makro nebo Globus. V příštím roce je v plánu provozovat až 1500 prodejních míst, což prý představuje naplnění kapacity tuzemského trhu. „Velkou poptávku zaznamenáváme také ze strany lázeňských a rehabilitačních středisek, kde jde především o komfort pro klienty,“ říká Špiřík.

Před rokem a půl instalovala dva pharmaboxy Medipoint i Sanatoria Klimkovice. „Nabídka je podle našeho názoru velmi omezená, nedostatečná. Uvítali bychom, kdyby bylo možné ji rozšířit,“ přibližuje Ivana Gračková, mediální zástupkyně zmíněných sanatorií, jež by nejraději měla v areálu celou lékárnu, ale nenašla zatím provozovatele. Spokojit se tak musí s pharmaboxy. „Nejvíc jdou na odbyt prostředky na tišení bolesti a přípravky proti nachlazení,“ dodává Gračková.

Jako první přivítaly pharmaboxy Medipoint čerpací stanice OMV a Benzina, později i Shell. Tomu odpovídal název projektu: „Vaše lékárna na cestách“. Cílovou skupinou byli řidiči – profesionální i ti jedoucí třeba na dovolenou. Podle Špiříka se ale o léky na čerpacích stanicích začali zajímat rovněž lidé bydlící v okolí, k čemuž přispěla mnohdy nonstop prodejní doba.

Zvyky se mění pomalu

Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL) v současné době eviduje přes 2300 prodejců vyhrazených léčiv, zatímco v polovině roku 2012 to bylo jen okolo 150. Prodej tohoto sortimentu má ale svá specifika. Personál musí absolvovat odborný kurz a lékům je nutné zajistit i vhodné skladovací podmínky. SÚKL v tomto ohledu provádí kontroly. „V roce 2016 bylo nejčastěji zjištěno, že někteří prodejci nevedou úplnou a průkaznou evidenci skladových zásob, nákupu a prodeje,“ upozorňuje mluvčí SÚKL Lucie Přinesdomová.

„V Čechách jsme byli odjakživa zvyklí kupovat léky pouze v lékárnách. Tento zvyk se odbourává jen velmi pomalu,“ uzavírá Špiřík.

Dnes je registrováno už 2300 prodejců vyhrazených léčiv, zatímco před pěti lety to bylo jen 150.
Foto: Medipoint Services

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)