Ušiji vám džíny na míru, které nebudete chtít sundat,“ říká Patrik Diamant, student podnikohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. Studium mu dalo základ – nesedět doma na zadku. Možná i díky tomu získal rozhled a přišel na trh s novou službou, která by mohla být odpůrcům tradičního nakupování v obchodních centrech sympatická. Své značce Jeans Maker dal motto, že denim je pro něj vášní. Materiály na kalhoty odebírá v Itálii, Japonsku a ve Spojených státech. Oslovil ho také výrobce whisky Jack Daniel’s, jestli by pro něj neudělal limitovanou edici.
Říkáte, že šetříte lidem čas. Spousta lidí naopak časem plýtvá. Zdá se, že jste tedy objevil díru na trhu.
Hlavním důvodem nebyla úspora času jako spíše vyřešení problému. Nebavilo mě chodit do obchodů, vždycky jsem vyzkoušel i desatery dvacatery džíny, ale nakonec jsem si nevybral. Už jsem měl doma košili a oblek na míru, a tak jsem si řekl, jestli by to stejné nefungovalo i u džínů.
Nabízíte nevšední, v dnešní době žádané služby. Jaká je vaše cílová skupina?
Mí zákazníci jsou muži, převážně mezi 30 a 50 lety, často to jsou podnikatelé nebo manažeři. Řekl bych, že menší skupina mých zákazníků džíny na míru opravdu potřebuje kvůli nekonfekční postavě, ta větší skupina si džíny ode mě koupí, protože nechtějí – stejně jako já – zkoušet džíny v obchodních centrech a rádi si dopřejí možnost výběru z několika látek, barevných prošití a dalších detailů.
Takže osobní kontakt je v rámci vaší strategie důležitý?
Naprosto. Myslím, že oblečení na míru nejde dělat kvalitně bez osobního setkání. A když se s mým klientem vidím, mým cílem je, aby byl natolik spokojený, aby mě doporučil dál, to je nejlepší reklama. Dá se říct, že v podnikání si buduji síť kontaktů, stejně jako v úplně jiných profesích. Jsem rád, že si zákazníci vybírají mě a že nemusím investovat množství peněz do reklamy. Někdy se ale stane, že nedokážu splnit jejich přání, protože třeba chtějí díry v džínách, ale to já dělat nechci.
Díry na trhu vás ale objevovat baví.
Koho by nebavilo. Díky podnikání mám možnost se setkat s hodně zajímavými lidmi a dělám to, co mě opravdu baví.
Funguje nějaký typ reklamy stejně tak dobře jako osobní doporučení?
Například Instagram hraje v oblasti fashion v dnešní době prim. Tam značka tvoří svůj brand. Na druhou stranu Facebook z mé zkušenosti funguje lépe, protože Instagram řada lidí stále objevuje. Můj typický zákazník ale na sociálních sítích netráví tolik času. Proto sázím spíše na osobní doporučení, protože pokud svého známého uvidíte v mých džínách, s větší pravděpodobností u mě nakoupíte.
Známého můžeme zahlédnout i ve vašem showroomu. Jaký pro vás má přínos?
Myslím, že v dnešní době by základní strategií všech marketérů měla být snaha dělat marketing jinak, protože pak o daném produktu nebo službě budou lidi mluvit a nebude potřeba velký rozpočet na propagaci. Ale to se samozřejmě snadno řekne, pak jsou otázkou různá firemní omezení nebo to, co zákazník skousne. Velký potenciál vidím v mailingu. Zatím si s ním pohrávám, ale funguje nad očekávání. Důležitý je zajímavý a relevantní obsah. Ta nejdůležitější součást marketingu je ale samotný zážitek z nákupu. Pokud tady budu překonávat očekávání, lidé si to mezi sebou řeknou. A to podporuje i můj showroom. Zážitek se totiž snažím vytvářet úplně všude – při telefonátu, v e-mailech, na sociálních sítích.
Ocení showroom i zákazníci?
Myšlenka vznikla právě u mých zákazníků. Řada z nich říkala, že by chtěla místo, kde se podívají na vícero džín jako na ukázky, protože z malého vzorníku látek si těžko představí finální podobu kalhot. Teď jim můžu ukázat několik metrů látky. Pro mě je naopak výhoda ve větší efektivitě, zvládnu mnohem více práce za kratší dobu a můžu tak přemýšlet o tom, kam džíny na míru posunout.
A kam se tedy podle vás může podnikání s džínami na míru posunout?
Cíle se v průběhu mého podnikání měnily. Nejprve to byla snaha naučit se udělat pořádné džíny a přežít úplné začátky. Dnes se více zaměřuji právě na zážitek, protože žijeme v době, kdy se máme velmi dobře. Postupně zjišťujeme, že peníze nejsou tím cílem, ale prostředkem k tomu, abychom byli šťastní a užívali si života. Přemýšlím o všem, co dělám, tak, jestli to povede k vytvoření zážitku.
Patrik Diamant, zakladatel služby Jeans Maker
Studuje magisterský obor na Vysoké škole ekonomické v Praze. Pracovat začal už na gymnáziu, kdy vařil kávu ve Starbucksu. Tam se podle svých slov naučil, jak má vypadat servis. Poté působil jako správce vozového parku v centrále Aholdu, následně jako náborář v oddělení lidských zdrojů České spořitelny. Značku Jeans Maker založil v dubnu 2016.
Seriál vzniká ve spolupráci s FPH VŠE.
Zkušenosti s tím, jak dlouho džíny z kvalitního denimu vydrží, zatím Patrik Diamant osobně nemá. Od výrobců ale zjistil, že by měly být nositelné pět až osm let.
Foto: Matej Slávik