Klasická přáníčka jsou stále v kurzu. Například v síti papírnictví McPen se přání podílí na celkovém obratu čtyřmi procenty. Sortiment přání v této firmě několikátý rok po sobě obratově roste. „Třeba tento rok, do konce září, je to o 13,7 procenta,“ říká Milan Petr, výkonný ředitel sítě McPen.
Většinu zákazníků ovšem tvoří lidé starší 50 let, které zajímají především klasická přání ke svatbám nebo narozeninám. Pokud se o přání zajímá mladší generace, dává přednost těm „s přidanou hodnotou“ – tedy takovým, která hrají, svítí nebo mají alespoň 3D efekt.
Zájem o přání, která umí „něco navíc“, potvrzuje i Romana Pokorná, produktová specialistka sítě prodejen papírenských produktů Albi. Sortiment jejich přáníček tvoří zčásti licenční přání americké firmy Hallmark, část vzniká přímo v Albi. „Zkoušeli jsme zapojit do vymýšlení přání také fanoušky na našem Facebooku,“ podotýká Pokorná.
Zákazníci Albi nejčastěji kupují přání v rozmezí 35 až 39 korun, ale jsou ochotni zaplatit i 139 korun za hrací přání – zejména při událostech, jako jsou svatby a narozeniny.
A zákazníci firmy Giftisimo, která se zabývá dárkovým servisem, nejvíc investují do ručně vyráběných přání, jejichž cena se pohybuje kolem 119 korun za kus.
Obálka na peníze
Co se námětů týče, největší zájem je o humor a roztomilé motivy. V Albi je velmi úspěšná kolekce retro narozeninových přání, stoupá i obliba kapes na peníze a dárkových obálek.
Klíčový marketingový kanál pro propagaci těchto produktů je samotný retail. Jednotlivé firmy ale mají k propagaci rozdílný přístup. „Albi je zavedená značka, kterou mají lidé s přáníčky spojenou. Proto investujeme především do vystavení v místě prodeje a využíváme vlastní kanály jako web, Facebook a Instagram,“ uvádí Pokorná z Albi.
Pro Giftisimo je důležitý on-line. Na internetu je vysoká poptávka po on-line přáních nebo přáních ke stažení. Zájemce přivádíme skrz PPC a SEO na náš e-shop,“ vysvětluje ředitelka Giftisima Simona Zábržová.
Tento zdánlivě marginální segment má podle jeho aktérů relativně velký potenciál. „Zatímco v Británii připadá na jednu osobu průměrně 30 přání ročně, v tuzemsku je to podle našich odhadů jen 0,8 přání na osobu,“ specifikuje ho ředitelka Giftisima.
Přání se u nás nejčastěji dávají na Vánoce a k narozeninám.
Foto: Giftisimo