Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Může být reportérem každý?

Začleňování diváckého obsahu do televizního vysílání se má podle řady odborníků stát do budoucna běžnou praxí. Pro televize je to dobrá zpráva. Divácké zapojení pro ně totiž představuje řadu výhod. Exkluzivita záběrů ze situací, kam se nedostane profesionální televizní štáb, rychlost, ale i zvýšení důvěry jsou jedny z hlavních. K tomu přidejte bonus, že je to nestojí skoro nic.

Na druhou stranu tu existují hrozby v podobě šíření poplašných, lživých nebo zavádějících zpráv. To se stalo například americké televizi CNN v roce 2008, když v rámci projektu občanské žurnalistiky iReport vyšla zpráva, že zakladatel firmy Apple Steve Jobs utrpěl infarkt. Přestože falešná informace byla rychle vyvrácena, měla tehdy nepříjemný dopad na akcie společnosti.

Negativním faktorem může být i fakt, že lidé jsou zvyklí šířit vlastní videa nebo fotky na sociálních sítích, a ne platformami, které jim k tomu televize nabízejí. Za další překážku lze označit ne vždy dostatečnou ochotu reportérů amatérů. Jedinou odměnou za příspěvek pro ně často bývá jen uvedené jméno na obrazovce. A někdy ani to ne.

Reklama
Know

Počasí hraje prim

Česká televize je u nás nejaktivnější v nabádání televizních diváků k participování na obsahu. V rámci projektu iReportér, který běží už skoro dva roky, vytvořila aplikaci i web, kam mohou lidé své klipy nahrávat. Denně se na webu objeví několik desítek videí od amatérských přispěvatelů. Z nich se ale jen některé dočkají nálepky „odvysíláno“ a skutečně se objeví v televizi. To je pak jediné zadostiučinění, které by mohlo diváka vést k tomu, aby příspěvek nahrál.

Ačkoliv má projekt velký potenciál získat exkluzivní záběry, snad nejběžnějším tématem nahraných klipů je počasí. Může to znamenat, že lidi často nenapadne, čím by do vysílání mohli přispět.

Na straně veřejnoprávní televize je ale vidět snaha vzdělávat amatérské reportéry. Na webu podrobně rozebírá, jak má nebo nemá video vypadat, a slibuje i spuštění takzvané Akademie natáčení, která má na toto téma nabídnout workshopy a tipy.

Vtipné skeče našly místo jinde

Naopak v zábavních žánrech má zapojení diváků do obsahu televizního vysílání svou historii. Příkladem za všechny jsou pořady populární na přelomu tisíciletí – Tak neváhej a toč! nebo Natočto!.

Sdílení vtipných skečů se ale v posledních letech přesunulo více do prostředí on-linu. Na YouTube, Facebooku nebo Instagramu mají navíc vtipné amatérské záběry šanci oslovit mnohem větší publikum. Z amatérských záběrů žijí také pásma s domácími mazlíčky na TV Mňau.

Určitou výjimkou a pokračovatelem televizního formátu sdílení vtipných videí jsou dnes například Divošky na televizi Prima, které jsou součástí hodinového zpravodajského bloku. I do nich diváci posílají svá videa skrz web s názvem www.budunaprime.cz, jehož název se stal i určitým claimem, anebo prostřednictvím aplikace portálu You.bo, kterou má nainstalováno téměř 90 tisíc uživatelů operačního systému Android. Průměrně přijde Primě skoro 650 diváckých videí měsíčně.

České televizní stanice od diváků využívají záběry počasí, nehod nebo jako v případě TV Mňau domácích mazlíčků.
Repro: MAM

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)