Technologie a platformy, které dokážou uživateli jednoduše a zadarmo zprostředkovat atraktivní obsah, se vyvíjejí nevídanou rychlostí. Mediální domy se tomuto zběsilému trendu sice snaží přizpůsobit, ale mají před sebou mnohé překážky. Jejich redakce se také početně redukují a okruh stálých čtenářů a konzumentů obsahu se zmenšuje. Takže se snaží najít dlouhodobě udržitelný a smysluplný obchodní model, který zajistí jejich vlastní existenci.
Bohužel stále hledají odpověď na otázku, jak by vlastně měly informace, příběhy, fotografie nebo videa vypadat, aby za ně čtenář nebo divák bez problémů a ochotně zaplatil. Inspirovat by se mohly ve světě moderních technologií. Obsah a distribuce vždy stály na příbězích, ale teď zažíváme posun k formě, na kterou si můžeme doslova sáhnout. Je stále dostupnější pro konzumenty i producenty obsahu. A to je dobře.
Inovativní firmy dokážou pro tvorbu obsahu využívat technologie, jako jsou například strojové učení, virtuální nebo rozšířená realita. Konkrétně firmy jako Google, Facebook, Amazon nebo Red Bull investicemi do takových technologií ovlivňují stamiliony lidí po celém světě. To jim umožňuje vytvořit vlastní médium, prostřednictvím kterého dokážou informovat, bavit, ale i předávat klíčová sdělení a tvořit tím alternativu tradičních médií. A možná podobná cesta pomůže přilákat platící zákazníky i velkým mediálním domům.
Není proto nic překvapivého, že se tímto trendem média inspirují. Například strojové učení začíná v zahraničí, zejména v USA a Velké Británii, pomáhat s tvorbou obsahu na míru. Ten je distribuovaný předem definovanému publiku na základě osobních zájmů jednotlivců.
Budoucnost mediálních domů závisí na tom, kdy běžný Čech odhlásí denní tisk, rozhlas i televizi a naladí si Netflix. Proto otázkou v tuto chvíli není, zda dokážou značky ještě více napřímo komunikovat se zákazníky prostřednictvím zajímavého obsahu. Otázkou zůstává, kdy si média uvědomí, že je třeba sebou trochu mrsknout.
Gabriela Teissing, generální ředitelka, Rebel & Glory