Firma Madeo je příkladem toho, že se globální byznys dá dělat i v tuzemských regionech. „Vyvíjíme software, který usnadňuje celosvětovým marketérům práci,“ popisuje její podnikání Martin Landsberger Pospíšil. V čele společnosti stojí už osmým rokem.
Madeo se zaměřuje na vývoj. Jaké marketingové téma řešíte?
Společně s norskou firmou BrandMaster, která je naší matkou, vyvíjíme řešení pro řízení marketingových týmů. V Česku tato oblast není až tak známá. Tento produkt se totiž vyplatí firmám až od určité velikosti, je zaměřený na velké korporace. A myslím si, že proto nejsou marketingová automatizace a MRM, tedy marketing resource management, v Česku tak velká témata. Naopak ve Skandinávii, kde máme své hlavní zázemí, je to oblast, která je na vzestupu.
Můžete pojem marketing resource management blíže vysvětlit?
Je to správa marketingových materiálů. Jedním z našich klientů je například švédský mobilní operátor Telia. Ten působí asi ve dvaceti zemích. Mají pro marketingové účely asi pět tisíc fotek, které potřebují používat tak, aby se ve správný čas objevily na správných místech v rámci různých kampaní.
Je to úspora času, nebo i nákladů?
Je to automatizace základních činností. V Česku je běžné, že když máte nějakou kampaň, tak její modifikace, třeba drobné úpravy claimu, řešíte s grafikem. Naše systémy umí tyto změny automatizovat, spolupráce grafika pak není potřeba a kdokoliv z marketingového týmu může změnit, co právě potřebuje, úplně sám. Tím se zamezí zbytečné lidské práci. Firma, která automatizuje, šetří poměrně velké finanční prostředky.
Používá takové nástroje někdo u nás?
Nevím, jak je to v rámci celého oboru. Máme tu prvního klienta, což je společnost Vermont Holding. Ta v Česku zastupuje portfolio známých módních značek, například Gant nebo Karl Lagerfeld. Mají kolekci s konkrétními vizuály nebo sestavu fotek. Ty jsou licencované pouze pro dané období, pak se už nesmí použít. Takže firma si může nastavit dobu, po kterou bude fotka použitelná, poté expiruje a nebude možné ji stáhnout.
Jaký typ automatizace je nejžádanější?
V současnosti je velká poptávka po automatizaci e-mailové komunikace. Tam chtějí klienti plánování kampaní nebo dynamické a personalizované variace obsahu sdělení. V budoucnu bude velkým tématem automatizace a personalizace jednotlivých sdělení na sociálních sítích. Ať už směrem k veřejnosti nebo při komunikaci s jednotlivci.
Způsobí automatizace to, že bude nakonec potřeba v marketingu méně lidí?
Určitě ubudou tam, kde marketéři plní roli cvičených opic místo toho, aby svůj čas věnovali vymýšlení nových věcí. To ostatně platí pro automatizaci v jakémkoliv odvětví a myslím, že je to dobře. Třeba grafici většinou nesnášejí drobné úpravy na plakátech, výměny jednoho slova. Jejich práce je přicházet s kreativními idejemi a tu stejně žádný automat nenahradí.
Sídlíte ve Zlíně. Nenapadlo vás přestěhovat se s větším byznysem do velkoměsta?
Jsme patrioti, Zlín je skvělé město. Má zajímavou historii a všudypřítomného Baťova ducha. Co se týče infrastruktury, je tu všechno potřebné. Nachází se tu i univerzita, což umožňuje přístup k šikovným lidem. Pro nás konkrétně je důležité, že se tu dají studovat technické i kreativní obory. To byl jeden z klíčových elementů, proč jsme se rozhodli tady zůstat. Přesvědčit někoho, aby město neopouštěl, je jednodušší než ho lákat, aby tam přijel a začal žít. Díky tomu, že je to město malé, vás také příliš nerozptyluje. Neztratíte třeba dvě hodiny denně dojížděním, protože je to tady všude blízko.
Vidíte i nějaké nevýhody?
Problémem je velká časová náročnost, když se potřebujete dostat ke klientovi. Pro nás je to nejčastěji Skandinávie. Takže musíme řešit i dopravu do Prahy nebo Brna. Ale moravská metropole udělala velký pokrok a dá se z ní dostat do mnoha klíčových míst. Mimochodem dokonce bývala doba, kdy denně létalo letadlo na trase Zlín-Praha. Jenže to je bohužel skoro sto let zpět. Tehdy mělo letadlo asi osm míst a zajišťovala ho firma Baťa.
Jak zvládáte komunikaci na dálku se zahraničními klienty? Nechybí při jednání osobní kontakt?
Pokud se bavíme o stejných časových zónách, není vůbec žádný problém. Někteří lidé u nás komunikují víc se Skandinávií než tady mezi sebou. Skype a digitální technologie jsou pro náš byznys klíčové. Vzdálenost a fyzickou absenci necítíme jako handicap. S klienty z USA je komunikace náročnější kvůli časovému posunu a nutnosti být k dispozici ve večerních hodinách.
Vybírají si vás zahraniční klienti kvůli ceně? Považují vás za levnější?
Nemyslím si, že cena je nejdůležitější rozhodovací hledisko. Spíš má Česko a střední Evropa pověst oblasti, kde lidé vývoji softwaru rozumí.
Martin Landsberger Pospíšil
Digitální agenturu Madeo založil v roce 2009. V současnosti se specializuje na web design, vývoj webových aplikací, mobilních řešení a tvorbu videí a her. „Plánujeme věnovat se i pořádání seminářů a konferencí, abychom měli možnost se vzdělávat a vyměňovat si informace, a pomoci tak místní komunitě,“ říká Pospíšil. Letos se agentura spojila s norskou společností BrandMaster, která vyvíjí software pro řízení marketingových týmů.
„Chceme se v regionu profilovat jako atraktivní zaměstnavatel a nabídnout lidem stejně kvalitní pracovní prostředí, jako mají třeba firmy v USA nebo v Praze.“
Foto: Tomáš Škoda