Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Marketing ve Zlíně pohání univerzita

Baťovský odkaz, unikátní urbanismus a architektura, vysoká škola se zaměřením na marketing a komunikaci, filmová tradice a jakýsi neuchopitelný pocit, že se tam v té zeleni mohou líhnout nápady, které by se jinde udusily. Tyto věci se v souvislosti se Zlínem vybaví Marku Hlavicovi, předsedovi Asociace komunikačních agentur (AKA).

„Zároveň si myslím, že jeho unikátnost může být zapříčiněna tím, že se nachází tak nějak odevšad daleko,“ říká Hlavica.

Pavlína Zábojníková, partner HR agentury Online People, vidí důležitost Zlína pro český marketing zejména ve zrodu talentů z Fakulty mediálních komunikací (FMK), která spadá pod Univerzitu Tomáše Bati (UTB) ve Zlíně. Koneckonců titul ze Zlína má například Marian Füry, výkonný ředitel agentury Zaraguza, a řada dalších lidí, kteří tvoří současnou českou reklamu.

Reklama
Know

„Bohužel po studiích téměř všichni odcházejí pryč, pracovních příležitostí v marketingu je ve Zlíně méně, než vyjde šikovných absolventů,“ upozorňuje Zábojníková.

Jan Podzimek, který přímo ve Zlíně vede fullservisovou reklamní agenturu Pria, ale nadšení Zábojníkové pro absolventy FMK nesdílí: „V digitálním marketingu jsou často nezkušení. A mají přehnané sebevědomí a přílišné finanční požadavky vzhledem k tomu, co reálně nabízí.“

Velký byznys z východní Moravy

Absolventi marketingu mohou najít uplatnění v místních firmách. Například v marketingovém oddělení ikonické zlínské firmy Baťa v současnosti nastálo pracuje 15 lidí. Taky zde sídlí firma HP Tronic Zlín, pod kterou patří značky jako Eta, GoGen nebo Euronics.

Z tohoto regionu zastřešuje veškeré své komunikační aktivity i světově úspěšný výrobce kuchyňských potřeb Tescoma. „Na Moravě nás je asi 30. Centrálně tvoříme kreativu a koncepty komunikace, které pak naše zahraniční pobočky využívají pro své marketingové potřeby,“ uvádí vedoucí marketingu Tescomy Jan Podhorný.

Kousek od Zlína se nachází také společnosti, které se snaží prorazit do zahraničí. Konkrétně v Bystřici pod Hostýnem sídlí v tomto extrémně úspěšný Ton, který vyrábí ručně ohýbaný nábytek. „Naše nejdůležitější marketingové kanály jsou veletrhy, designové eventy, propagace v on-linu a printu a PR aktivity. Jelikož Ton vyváží více než 80 procent produktů mimo Česko, přizpůsobujeme tomu i marketingový rozpočet,“ říká marketingový ředitel Jan Jůza.

Podobně je na tom i výrobce městského mobiliáře Mmcité, sídlící v Bílovicích, který využívá převážně PR a inzerci v tisku a snaží se se svými venkovními lavičkami a odpadkovými koši prorazit i do zahraničních měst.

Zabijačky pro Pražáky

Další možností, kde se mohou marketéři v tomto městě uplatnit, jsou reklamní agentury. Ty místní nabízejí hlavně on-line marketing a digitální řešení.

Největší z nich je zmiňovaná Pria, která začínala jako digitální, ale dnes nabízí fullservisové služby a tvorbu strategií. Její roční obrat je asi 45 milionů korun. Přibližně 35 procent z něho je tvořeno klienty z Prahy a zbývajících 65 procent ze zakázek pro regionální klienty. Agentura obsluhuje třeba Generali, Českou pojišťovnu nebo výrobce pneumatik Continental. Lokálně se stará například o středně velké firmy jako neubuzská DF Partner, vyrábějící potřeby pro motoristy, pod kterou patří značky Sheron nebo Castrol.

Pro Priu pracuje přibližně 40 lidí. Většina je alokovaná ve Zlíně a asi sedm lidí sídlí v Praze. Jedná se zejména o klientský servis a PR pro klienty. „Myslet si, že ze Zlína můžete dělat úspěšné PR, je podle mě sci-fi,“ myslí si její ředitel Podzimek.

Pria si na své lokálnosti buduje značku. Pro klienty pořádají i netradiční eventy, třeba pravou moravskou zabijačku.

„Za sedm let fungování máme stabilní a loajální tým. Není to tak, že když někomu nabídnou o pár tisíc měsíčně navíc, tak se hned sebere a jde pracovat jinam,“ pochvaluje si Podzimek. Na druhou stranu, když potřebuje sehnat rychle seniorního člověka do kampaně, je to v místních podmínkách problém.

Dálka? Nevýhoda v tendrech

Pria není jediná místní agentura. Působí tu také desetičlenné Studio 9, které se zaměřuje na on-line marketing a dělá weby, e-shopy, facebookové a mobilní aplikace. Jeho klienty jsou například už zmíněný Ton nebo výrobce světel Bomma Lighting. Starají se i o pražské klienty a dodávají digitální řešení jiným agenturám.

Ředitel agentury David Rychlý přiznal, že mimopražská adresa může být v tendrech, které se konají v hlavním městě, nevýhodou. I oni tak mají v Praze své zastoupení. „Prvotní osobní kontakt je určitě nutný, pak můžeme věci dořešit elektronicky,“ myslí si Rychlý.

Loni tu také vznikla agentura Marketsoul. Ta nabízí poradenský servis a služby v on-line marketingu. Její jádro tvoří asi deset lidí, z toho je víc než polovina obchodníků. A spíš než na západ se tlačí na východ.

„Orientujeme se na lokální region a Slovensko,“ vysvětluje její ředitel Pavel Urban s tím, že specifikem tohoto regionu je důraz na mezilidské vztahy a dodržování nepsaných dohod.

Coworking pro marketéry

UTB je jedním z hnacích motorů města. Pod její záštitou vznikl v roce 2016 Upper, coworkingový prostor pro studenty a absolventy vysokých škol nejen ze Zlína. Celý projekt vznikl jako výstup z disertační práce. Jeho cílem je podpora networkingu mezi členy a především to, aby absolventi z regionu neodcházeli. „Designér navrhne produkty a může se spojit s marketérem, který mu pomůže s propagací,“ vysvětluje hlavní myšlenku centra manažerka Veronika Zelezníková.

Nájemníci v prostoru nejsou zadarmo. „Za ateliér, tedy prostor uzavřený čtyřmi stěnami, kde mohou být až tři lidé, se platí tři tisíce za měsíc. Nájemníci v otevřených coworkingových prostorech zaplatí 1200 korun,“ konkretizuje Zelezníková.

Jedním z uživatelů Upperu je i Vít Mach a jeho Studio Roost, které pomáhá hlavně místním B2B firmám s brandingem a marketingovými inovacemi. Svůj pobyt v coworkingu si nemůže vynachválit: „Pořádají se zde zajímavá setkání. S ostatními členy Upperu si vzájemně pomáháme na projektech.“

Podle slov manažerky by pronajímatelé měli ideálně za dva roky prostor opustit a stát se soběstačnými.

Ve Zlíně, v tomto nevelkém městě, zjevně stále přebývá podnikatelský duch. A možná že z něj a z jeho univerzity zase ještě někdy vzejde nějaký ten Baťa českého marketingu.

Baťa, Eta, Ton a ti další. Zlínské značky, které dokázaly prorazit do světa.
Foto: archiv firem

Reklama
MMcite
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)