Spotřeba českých domácností poroste v roce 2018 stejným tempem jako letos. Tedy o 2,4 procenta. Na konferenci výzkumné společnosti GfK Kronberg Entrepreneurial Talks 2017 to uvedl Thomas Bachl, její ředitel pro střední a východní Evropu, když nastiňoval celkové směřování trhu v tomto regionu.
Ladislav Csengeri, ředitel GfK Spotřebitelského panelu pro ČR a Slovensko, se poté zaměřil na zákaznické chování. Frekvence nákupů v oblasti rychloobrátkového zboží se snižuje, zatímco průměrná cena jednoho vzrůstá a činí 234 korun. Po řadě let se taky konečně zastavil nárůst podílu nákupů ve slevových akcích. V segmentu FMCG teď dosahuje 46 procent. Díky tomu stále patříme mezi lídry v této oblasti, protože třeba na Slovensku je to o deset procent méně.
Internetizace domácností jde pomalu
Csengerim prezentovaný výzkum se zaměřil hlavně na to, jaký typ zdravých potravin lidé nejvíc kupují. Výsledkem je zjištění, že utrácejí hlavně za proteinové a sójové výrobky. Co se nadcházejících trendů týče, tak se očekává další příklon konzumentů k lokálním potravinám a zodpovědné produkci. Stoupá totiž počet spotřebitelů, kteří jsou ochotní si připlatit za výrobky šetrné k životnímu prostředí. U nás je jich teď necelá pětina.
„Myslíte, že někdy v budoucnu nám bude toustovač vyhrožovat, že nám připálí toast, když na jeho účet nepřevedeme bitcoiny?“ položil řečnickou otázku Zdeněk Bárta, ředitel divize spotřebitelské volby pro ČR a Slovensko. Poté prezentoval několik trendů z oblasti internetizace věcí, které byly ještě před pár lety stěží uvěřitelné. Třeba robotický vysavač Roomba, který je možné ovládat na dálku pomocí telefonu. Chytré domácnosti ale podle Bárty lidi zatím „příliš nelákají“.
Očekávalo se, že chytré domácnosti se rozšíří více, než se dosud stalo. Masový trh je za vlastní zatím nepřijal.
Foto: Shutterstock