Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jděte na děti raději přes jejich rodiče

Tuzemský hračkářský trh charakterizují na první pohled rozporuplné trendy. Stoupá objem prodaného zboží ve velkých hračkářských řetězcích, ale zároveň existuje řada malých nezávislých prodejen. K Vánocům by si děti nejvíc přály smartphone nebo tablet, ale současně se v posledních letech navrací tradiční české hračky, jako je Igráček, stavebnice Merkur nebo Seva. Roste objem hraček nakoupených on-line, ale kamenné prodejny zůstávají nenahraditelné.

Sezona začíná od září do listopadu

Loni se u nás prodaly hračky zhruba za 6,4 miliardy korun. Sdružení pro hračku a hru, které tyto objemy sleduje, letos vzhledem k příznivé ekonomické situaci očekává nárůst nejméně o deset procent. „Podstatné je, že ani v době největší krize, po roce 2008, jsme nezaznamenali pokles prodeje hraček. Na dětech prostě nešetříme,“ říká místopředseda sdružení Jiří Šťastný. Tržby za letošní předvánoční prodeje hraček v České republice by mohly podle odhadu společnosti Wormelen Group, pod kterou patří prodejny Bambule, Sparkys a HM Studio, překročit hranici tří miliard.

Samotné období předvánočních prodejů přitom vymezují prodejci různě. V řetězci Pompo mají předvánoční sezonu už od poloviny září. Naproti tomu v hračkářství Hugo chodí bos hovoří o předvánočních prodejích až od listopadu. A přesně mezi tím, v říjnu, začínají předvánoční prodeje v sociální firmě Hračkotéka. „Listopad a prosinec tvoří přibližně třetinu ročních tržeb, i když díky povaze našich hraček a zákaznickému klubu se nám sezonnost daří částečně eliminovat,“ říká Soňa Kotrbová, výkonná ředitelka českého zastoupení hračkářství Imaginarium.

Reklama
Know

Návrat ke kuličkám

Není překvapením, že přání rodičů a dětí se při nákupu hraček často liší. Děti chtějí to, co vidí v reklamě nebo u svých kamarádů. Rodiče by chtěli, aby jejich potomci co nejvíc rozvíjeli svůj talent a schopnosti. A taky je láká představa, že děti zaujmou stejné hračky, se kterými vyrůstali oni.

„Pro ně je to ikonická hračka, ke které mají vztah a chtějí ho předat i svým dětem. Týká se to skákání gumy, cvrnkání kuliček i návratu ke starým knížkám, jako je Polámal se mraveneček nebo Pipi Dlouhá punčocha,“ zmiňuje Jana Řehořková, spolumajitelka Hračkotéky.

Na rodiče, nebo na děti?

Velkým tématem, které hračkářství řeší, je dilema, jestli reklamou cílit přímo na děti, nebo na to jít spíš přes rodiče. Marketing zaměřený na děti sází na to, že děti budou chtít to, co mají ostatní. „Z pohledu vývoje dítěte to není dobrá cesta. V zájmu kvalitní výchovy a utužení rodinných vztahů je třeba cílit na rodiče,“ radí Kotrbová.

Hlavně menší hračkářství se shodují na tom, že je správné marketingové aktivity směrovat na rodiče. „Cílíme hlavně na rodiče malých dětí. Takže používáme jako nástroj reklamy na Facebooku a Instagramu,“ říká Řehořková. Na rodiče se zaměřují i v hračkářstvích Agátin svět a Hugo chodí bos.

Cílení na rodiče je typické především pro on-line reklamu. Maminky jakožto cílová skupina nakupujících jsou velmi aktivní na sociálních sítích. V červnu letošního roku připravila agentura Proficio Marketing, která se specializuje na on-line marketing, pro hračky Woody fotosoutěž na Facebooku. Rodiče na něj měli zavěsit fotografii svých dětí, jak si hrají s libovolnou hračkou značky Woody. Porota následně vybrala nejlepší snímek. Vítěz získal věcnou cenu a možnost nafocení dítěte profesionálním fotografem. „Hlavním lákadlem ale bylo, že se vítězné dítě stane tváří jednoho z produktů,“ říká Lucie Příhodová, konzultantka sociálních médií ve společnosti Proficio Marketing. To prý rodiče zajímalo, i když za to nedostali žádný finanční honorář, a soutěž se prý setkala s velmi pozitivním ohlasem. „Myslím, že jeden z důvodů byl nezapomenutelný zážitek a to, že jsme jim vlastně dali najevo, že jsou jejich děti překrásné a jedinečné,“ myslí si Příhodová.

Hračky pro celou rodinu!

Podle Soni Kotrbové z hračkářství Imaginarium jsou nejvíce oceňovány hračky, se kterými si může hrát celá rodina. Tento požadavek splňují hlavně společenské hry. Blanka Stříbrná z oddělení trade marketingu řetězce Pompo předpokládá, že společenské hry budou patřit mezi nejprodávanější hračky letošní předvánoční sezony. „S blížící se prosincovou premiérou populárního filmu VIII. epizody Star Wars: Poslední z Jediů očekáváme nárůst produktů s touto tematikou. Třeba Lego Star Wars,“ doplňuje přehled favorizovaného zboží Stříbrná.

Menší hračkářství nabízejí tradičnější výrobky. „Plechová lanovka na klíček, která může jezdit z jedné strany pokojíčku na druhou. Nebo ručně ohýbané dřevěné sáňky, kterých je každý rok jen pár kusů. Jejich výroba trvá několik měsíců,“ zmiňuje očekávané prodejní hity předvánoční sezony Adéla H. Kantůrková, ředitelka Hugo chodí bos.

„V našich prodejnách vedou kreativní hračky, ostatně jiné v nich ani nemáme,“ směje se Kristýna Křížová, spoluzakladatelka hračkářství Agátin svět. Před Vánoci tu budou prodávat hlavně belgickou magnetickou stavebnici SmartMax nebo naučnou hru o lidském těle od francouzského výrobce Janod. „Také je vidět jasný trend v upřednostňování kvalitních přírodních materiálů oproti plastům. Například kvalitně zpracovaná dřevěná autíčka, která se jen tak nerozbijí,“ pozoruje zákaznické chování ve svých dvou prodejnách Hračkotéky Jana Řehořková.

Chytré technické hračky přes internet

Skladba hraček prodaných prostřednictvím internetových obchodů je odlišná. „Všeobecně se trend posouvá k ‚chytrým‘ technickým hračkám. Snaží se být sofistikovanější a učit děti základům programování a IT myšlení, které je v dnešní době tolik potřebné,“ podotýká Petr Bena, ředitel prodeje a nákupu v Alza.cz. Nabídka se soustředí na robotické a digitální hračky, jako je stavebnice Lego Boost nebo Hatchimals, což jsou interaktivní zvířátka klubající se z vajíček.

Minulý měsíc začala Alza.cz jakožto výhradní on-line prodejce nabízet zboží britského hračkářství Hamleys. Spolupráci si pochvaluje. „Kvitujeme exkluzivní nabídku produktů, které zákazník jinde v ČR nekoupí,“ zmiňuje Bena.

Podle monitoringu agentury Nielsen Admosphere byla od začátku letošního roku do konce srpna v oblasti hraček největším reklamním zadavatelem společnost Lego. Investovala v tomto období více než 60 milionů korun. Čísla vycházejí z ceníkových cen inzerce. Na otázky zaslané redakcí firma nicméně do uzávěrky tohoto čísla neodpověděla.

Která hračka bude před Vánoci vaším prodejním hitem?

POMPO / Král Ozo

Hráč tahá šňůrky a snaží se ze 14 různě dlouhých vytáhnout tu nejdelší. Když ji najde, vyhrává kolo a nechává si ji. Pokud v dalších kolech vyhraje další šňůrky, spojí je a tím vytvoří řetěz.

Zdroj: Mac Toys

IMAGINARIUM / Pinball

Elektronická verze tradiční hračky. Trénuje jemnou motoriku a pěstuje v dětech soutěživost. Navíc hlásá návrat ke klasice a chce být pro malé i velké.

Zdroj: Imaginarium

HRAČKOTÉKA / Cubissimo

Zábavný hlavolam, který má zapřáhnout mozkové závity. Cílem hry je sestavit objekt ze sedmi dílů podle přiložených kartiček. Hračka je vhodná pro děti i dospělé.

Zdroj: Djeco

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)