Zaujmout a navázat spolupráci s největšími hráči na trhu nejsou jednoduché úkoly. Partnerství s velkými korporacemi ale může přinést nové příležitosti a větší stabilitu podnikání. Velkým společnostem zase dává příležitost obstarat si některé služby či produkty externě a soustředit se na jádro podnikání. Jak ale najít cestu mezi lídry trhu?
Začněte tím, že si vyhledáte a prostudujete všechny větší podniky, se kterými by bylo možné navázat spolupráci. Zkuste se ale na své podnikání podívat očima těchto firem a najít příležitosti i tam, kde nejsou na první pohled patrné.
Následně prozkoumejte možnou konkurenci, s níž se o pozornost velkých hráčů na trhu dělíte. Velmi se vyplácí i osobní aktivita a komunikativnost. Vydejte se proto na oborové akce či konference, kde se můžete s lidmi z velkých společností setkat a dozvědět se víc o jejich organizaci, produktech či cílech.
Základ je být srozumitelný. Ujistěte se proto, že jasně komunikujete vizi vašeho podnikání, přidanou hodnotu i příležitosti, které se ostatním nabízejí. Připravte si také pár klíčových bodů, ve kterých se lišíte od konkurence a díky nimž můžete být snáze zapamatovatelní. Jasné a srozumitelné by měly být jak vaše prezentace, tak webové stránky či marketingové materiály.
Zkuste taky zapátrat ve svých sociálních sítích. Zjistíte, zda ve firmě, která vás zajímá, někoho neznáte. Takový člověk může umět posoudit, zda je vaše nabídka pro společnost zajímavá. Nebo bude umět poradit, s kým se ve firmě spojit. Velké firmy neustále někdo oslovuje, a manažeři už tak mnohdy e-maily s nabídkami zcela ignorují. Pokud tedy máte někoho, kdo vás může ve velké společnosti osobně představit nebo vidí možné příležitosti pro efektivní spolupráci, získáte obrovskou výhodu oproti konkurenci.
A hlavně buďte odborníci. Dnes už nestačí dělat svou práci dobře. Je potřeba dát o tom vědět i ostatním. Sdílejte své zkušenosti, poraďte ostatním, jak svou práci dělat jinak či lépe. Začnete být vnímáni jako opinion leadeři, kteří jsou v oboru vždy o krok dál. Díky tomu vás zájemci o spolupráci snáze najdou a ostatní s lehkým srdcem doporučí.
Pamatujte ale na to, že komunikační kanály by měly odpovídat cílové skupině. Vytížený manažer nemá čas číst si dlouhé články. Zkuste se proto i v komunikaci lišit od konkurence.
Jiří Jemelka, výkonný ředitel, JIP pro firmy