Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Dostaňte lidi na svou stranu

Před pár lety jsme byli na jedné konferenci, kde se celý den střídali na pódiu manažeři interní komunikace z různých firem. Jejich příspěvky na vzletná témata obvykle končily posteskem, že se jim u vrcholového vedení nedostává zdaleka takové vážnosti jako jejich kolegům z externí komunikace. Ředitelé firem plně nechápou dosah a důležitost interní komunikace a jejich rozpočty nemohou ani náznakem soutěžit s miliony na externí komunikaci.

Odpoledne už to jeden jejich kolega nevydržel, vzal si mikrofon a zeptal se jich, co oni jako manažeři interní komunikace udělali pro to, aby tuto důležitost v očích topmanagementu firmy získali. Odpovědí byly nechápavé pohledy a situaci zachránil až moderátor, který odvedl diskusi do smířlivějších vod.

Často si od té doby tuhle situaci vybavujeme. Za posledních několik let jsme měli možnost vidět spoustu manažerů interní komunikace, kteří byli opravdovými partnery ředitelů firem, měli k nim vždy otevřené dveře, a to doslova. Viděli jsme i pár těch, kteří jako by z oka vypadli svým kolegům na oné konferenci.

Reklama
ČEZ

Ti první byli často z pohledu vnějšího osobního PR bezejmenní, ale o to víc důležití pro interní prostředí firmy. Ti druzí byli mnohdy známější, často se vyjadřovali ke všemu a všude, ale ve vlastních firmách byli neviditelní. Ti první se podíleli na řízení firmy, ti druzí na „realizaci kampaní“. Kde vznikl takový rozdíl?

Smysl interní komunikace

Hlavní rozdíl je už v samotném pochopení smyslu a cíle interní komunikace. Pokud se chcete stát opravdovými partnery topmanagementu firmy, musíte se jako partneři chovat sami a snažit se pochopit očekávání, která od interní komunikace mají samotní ředitelé firem.

Tato očekávání jsou závislá na stavu a cílech firmy, ale v podstatě mají všechna jednoho společného jmenovatele. Role moderní interní komunikace se už dávno posunula od realizace kampaní v nástroj, jak získat lidi na svou stranu. Každá loď může mít jen jednoho kapitána a ten má tu nejvyšší svrchovanou zodpovědnost, aby loď bezpečně doplula do svého cíle.

Co musí vědět zaměstnanec

Žádné vedení firmy se neobejde bez dvou základních věcí: umět tento cíl jasně pojmenovat a „nakoupit“ pro něj nejen manažery, ale každého jednotlivého člena posádky. Pokud lidé nebudou rozumět tomu, kam firma směřuje, proč tomu tak jejakou v tom hraje roli každý jeden z nich, nikdy se jejich firma do svého cíle nedostane, nebo se tam dostane mnohem později než konkurence.

Právě tady je důležitá role manažera interní komunikace. Kdo jiný by měl umět poradit, jak správně formulovat slova, jak udělat z odstavce úderný headline, který si budou lidé pamatovat i za několik let? Kdo jiný by měl dokázat postavit sdělení tak, že mu bude rozumět člověk z centrály i každý jeden prodavač? Kdo jiný by měl umět sestavit strategický (!) plán, jak a kdy říci, co je třeba, a kdy počkat, až bude správná chvíle?

Pokud tohle manažer interní komunikace dokáže, bude pro vedení firmy tím nejdůležitějším partnerem, se kterým budou topmanažeři sdílet a diskutovat své vize a plány už v zárodku, budou se zajímat o jeho názor a respektovat jeho zpětnou vazbu, i tu negativní.

Komunikace se nedělá v kanceláři

Manažeři komunikace, kteří se stali partnery nejvyššího managementu, mívají společný rys. Většina z nich tráví spoustu času zdánlivě nepodstatnými rozhovory s lidmi napříč strukturou firmy a napříč regiony. Neuvidíte je moc v kanceláři ani na konferencích a sociálních sítích.

Tráví svůj drahocenný čas povídáním si s těmi, ke kterým mluví, aby poznali, jaká nálada vládne ve firmě, jak se mění atmosféra v týmech, jaké dopady mají rozhodnutí, která byla přijata, a jaká potenciální rizika mohou přinést rozhodnutí, která se teprve chystají. Jejich čas je příliš drahý na to, aby znali všechny nejnovější technologie sociálních sítí, které zběsilý vývoj nabízí, a mnohdy sází na ty nejfousatější principy fungující po desetiletí – empatiiselský rozum. Nevypadá to sexy pro prezentaci v soutěžích a na festivalech, ale funguje to.

V příštím díle našeho seriálu se zaměříme na employer branding a otázku, jak přesvědčit zaměstnance, aby doporučovali svého zaměstnavatele.

Autoři jsou společníky poradenské firmy Motivate.

Nejlepší manažeři interní komunikace jezdí za svými kolegy.
Foto: Shutterstock

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)