Psychologové celá staletí diskutují, co utváří charakter a vlastnosti člověka. Je důležitější spíš přirozenost, nebo výchova? Obhájci přirozenosti by vám tvrdili, že brilantní houslista má jednoduše přirozený talent pro hudbu, zatímco zastánci výchovy by vyzdvihovali především houslistovy učitele a disciplínu.
Je zajímavé se podívat stejnou optikou také na inovace. Je budoucnost inovace předurčena od samého začátku, nebo šikovní marketéři dokážou změnit její „osobnost“?
Každá inovace se vskutku rodí se svojí specifickou „osobností“. Ne vždy se však „osobnost“ inovace shoduje s tím, čeho by měla na trhu dosáhnout. Je tedy možné „vychovat“ inovaci tak, aby lépe odpovídala plánovaným strategickým cílům? „Ano, to je možné,“ říká Anna Průchová, account director ze společnosti Ipsos, a dodává: „Z výzkumů Ipsosu vyplývá, že zatímco samotná idea je jednoznačně určená svou ‚přirozeností‘ (nature), při tvorbě konceptu máte možnost inovaci ‚vychovat‘ (nurture), a pozměnit tak její povahu. Podtrhnout v konceptu povahu ideje je samozřejmě nejsnazší cesta, jak koncept vytvořit, nicméně v případě potřeby lze správnou formulací konceptu skutečně pozměnit směřování inovace. Před tvorbou konceptu se proto vyplatí otestovat povahu ideje a zjistit, zda zapadá do strategického plánu, popřípadě jak obtížné bude posunout ji požadovaným směrem.
„V případě dotazů, prosím, pište na adresu: [email protected].