Každá korporace je jen tak dobrá, jak dobrý je její jednotlivý tým, který je základním kamínkem celé velké společnosti. Úspěch týmu je přímo závislý na schopnostech manažera v první linii. A právě v podpoře snah týmových manažerů může sehrát dobře provedená interní komunikace klíčovou roli.
Neustálé „proč?“
Zajímavým fenoménem posledních let je nástup generace Y do pracovního procesu a s tím související důsledky, jaké to má pro fungování týmů. Mnoho manažerů není připraveno na jiný styl uvažování této generace a mnohdy bezradně krčí rameny.
Mladí lidé, kteří nastupují do zavedených korporátních týmů, mají totiž jednu vlastnost – neustále opakují otázku „proč?“. Ať už jim jejich nadřízený sdělí jakýkoliv pokyn či příkaz, většinou se zeptají: „Proč? Proč to mám dělat právě takhle, a ne jinak?“ Chtějí znát důvody rozhodnutí firmy i jejich přímých nadřízených. A pokud jim je jejich manažer není schopný věrohodně vysvětlit, buď u nich velmi rychle ztrácí autoritu, nebo tu práci prostě odmítnou dělat vůbec, případně už další týden nepřijdou.
Nemusí, zatím je netíží hypotéka jako jejich starší kolegy. Postupně tak nutí své nadřízené být lépe a lépe připraveni na tuto dětsky nevinnou otázku „proč?“, která zajímá i jejich starší kolegy – ti se jen už odnaučili ptát. Dobrý manažer se přitom od toho horšího liší mimo jiné právě v přesvědčivosti, s jakou dokáže zodpovědět tuto otázku.
Nezáleží přitom, zda se jedná o zdůvodnění jeho osobního rozhodnutí, či obhájení rozhodnutí a příkazů topmanagementu firmy. V tom prvním je důležitá jeho osobní integrita, v tom druhém případě mu může pomoci velkou měrou právě podpora od interní komunikace.
Komunikace novinek, nařízení a metodických pokynů je stejně důležitá pro chod firmy, jakož i pro vlastní motivaci všech lidí. Dobře provedená interní komunikace obsahuje nejen jasné a srozumitelné vysvětlení příkazů, ale – a co je stejně důležité – věrohodné vysvětlení důvodů, které vedly k tomuto rozhodnutí. Jenom tak budou dávat tato rozhodnutí lidem smysl a ti je budou vykonávat.
Jak nastartovat tým
Při svých analýzách v pobočkových sítích si často povídáme s týmy, které jsou v problémech, a proti tomu vedeme rozhovory s týmy, které ve stejném regionu vykazují vynikající výsledky. Povídáme si s manažery, kteří vytáhli z problémů dříve podprůměrný prodejní tým. Ptáme se jich, co museli udělat, aby pozvedli tým z podprůměru k tak vynikajícím výsledkům. Ptáme se i členů týmu, co jejich manažer dělá jinak než ten předcházející.
Odpovědi jsou překvapivě shodné. Tito manažeři většinou nemuseli propustit ani jednoho člena týmu. Jen začali jinak komunikovat. Začali podrobně vysvětlovat důvody svých a firemních rozhodnutí. Začali vysvětlovat a propočítávat, co dané rozhodnutí přinese celé firmě, týmu, ale i každému jednotlivému členu.
Dávají tak překvapivě lidem smysl jejich práce, která se vůbec nezměnila, ale změnil se dramaticky kontext, ve kterém ji vykonávají. I tak se vytváří hrdost na svou práci, na svou firmu, na značku, kterou reprezentuji. I tak může pomoci dobře prováděná interní komunikace – tím, že pomůže formulovat jasné důvody všech rozhodnutí majících vliv na členy týmu i klienty.
Jasná vize
Pro vědomí kontextu, jak já jako řadový pracovník přispívám k úspěchu či neúspěchu celé firmy, je ale zásadní úspěšná komunikace jasné a motivující vize firmy.
Kam kráčí naše firma? Čeho chce vedení dosáhnout? Srozumitelně formulovaná vize firmy je základem pro chápání kontextu mnoha důležitých rozhodnutí, která z topmanagementu na zaměstnance dopadají. Pokud interní komunikace dokáže pomoci při formulování vize firmy tak, aby fráze a floskule typu „naším cílem je vytváření zisku pro akcionáře a dosažení trvale udržitelného rozvoje při dodržení etických norem“ přetransformovala v úderné a jasné sdělení, kterému bude rozumět každý jeden pracovník, pak může položit úspěšné základy motivace lidí.
Pokud je tato vize navíc natolik zajímavá a ambiciózní, že lidem stojí za to se na ní podílet, je zdrojem hrdosti. Pokud si na roadshow po vyslechnutí firemní vize od ředitele firmy řeknou „Tak do toho jdu!“, máte o motivaci svých lidí postaráno na rok dopředu.
Autoři jsou společníky poradenské firmy Motivate.
Manažeři, kteří dokázali vytáhnout z problémů podprůměrný tým, často nemuseli nikoho propouštět. Změnili jen komunikaci.
Foto: Shutterstock