Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Virtuální realita dává on-linu emoce

On-line nakupování často postrádá prvek zážitku,“ myslí si Gabriela Teissing, vedoucí firmy Rebel & Glory. Až nové technologie v podobě simulovaného prostředí virtuální reality (VR) nebo reality rozšířené o interaktivní prvky s grafikou nebo textem (AR) podle ní absolutně mění nákupní prožitek. Její firma se specializuje na zajištění pozitivní uživatelské zkušenosti, zejména pak na internetu.

„V zahraničí se pomalu začíná využívat i pojem XR, který zahrnuje jak rozšířenou, tak virtuální realitu. To ukazuje, že se v budoucnosti budou obě technologie do určité míry kombinovat,“ předpovídá Robin Pultera, ředitel firmy Brainz VR.

Umí ukázat těžko představitelné

„Virtuální realita by ale měla klientovi pomoci představit a prodat produkt a nebýt jen samoúčelnou zábavou,“ upozorňuje Teissing. „Tato technologie je ideální pro lidi, kteří mají malou představivost. Také se hodí pro ukázku budoucnosti nebo velkých objektů. V B2B marketingu jde například o velké výrobní stroje, které představí lépe, než to zvládnou klasické produktové listy,“ vysvětluje. Její služby využívají například obchodní centra, která chtějí prezentovat svou podobu po plánované přestavbě.

Reklama
ČEZ

Virtuální realita má v současnosti řadu omezení. Prvním z nich je složité docílení realističnosti. Zobrazení produktu v simulovaném prostředí není tak perfektní jako třeba na důkladně retušovaných vizuálech venkovních reklam. Další nevýhodou je nutnost mít přídavné zařízení v podobě brýlí, které jsou navíc poměrně nákladné. „Cena se pohybuje okolo 20 tisíc korun,“ podotýká Teissing.

Překážkou je i lidská kapacita. „Člověk ve virtuálním prostředí vydrží jen omezený čas. Máme vyzkoušené, že je to asi 20 minut,“ doplňuje.

Složité ovládání lze podle ní vyřešit dobrým designem. „Můžeme pustit zvuk ze sluchátek, který vás navádí, co máte dělat. Nebo vám může pomoci grafika, popřípadě nějaký virtuální průvodce,“ říká Teissing.

Peníze nejsou problém

Finanční náročnost technologie jako zásadní problém specialistka z Rebel & Glory nevidí. „Klienti sice mohou potřebovat monstrózní projekty typu vizualizace budovy, všech jejích pater i okolí, ale také mohou ukázat jednoduché věci. Třeba v interiéru restaurace namodelovat, jestli číšníci dosáhnou na nádobí. Takže si to může dovolit i malý klient,“ tvrdí.

Pultera z Brainz VR si dokonce myslí, že firmy mohou díky virtuální realitě ušetřit, protože poskytuje špičkové možnosti, které v minulosti obnášely mnohem vyšší náklady a roky vývoje. Za příklad dává výrobu nebo vzdělávání zaměstnanců. Třeba firma Škoda Auto používá virtuální realitu už dlouho a je na pomyslné špici s dalšími brandy ve světě.

Klientům, kteří poptávají VR řešení, Pultera radí: „Je potřeba dodržovat jasná pravidla – od scénáře, práce s kamerou a pozorností diváka až po způsob jeho usazení při sledování zážitku. Při neprofesionální přípravě může reálně hrozit, že se divákovi udělá nevolno.“

Ve světě momentálně virtuální realitě kralují americké a čínské firmy. „U nás jsme omezeni kupní silou, ale máme výhodu, že jsme levnější. Musíme být kvalitou práce srovnatelní a pak máme potenciál stát se špičkou,“ popisuje Teissing.

Technologie je u nás v začátcích, tuzemské firmy v této oblasti spíše spolupracují, než aby si nevraživě konkurovaly. „Podporujeme další firmy a instituce, kupříkladu zapůjčením hardwaru pro virtuální realitu nebo naší účastí na různých akcích,“ uzavírá popis českého trhu Pultera z agentury Brainz VR.

Virtuální realita původně vzešla z prostředí videoher, stává se z ní ale nástroj marketingu a podpory prodeje.
Repro: Facebook / VR Fest

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)