Majitelé reklamních ploch podél dálnic a silnic první třídy zapojili do svého boje proti zákazu těchto billboardů také průzkum agentury STEM/MARK. Ten zjišťoval, co nejvíc vyrušuje soustředění řidičů při jízdě autem.
Nevěnování se řízení je totiž podle policejní statistiky vůbec nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel: loni tvořilo 19,8 procenta z celkového počtu nehod zaviněných řidiči. Následuje nesprávné otáčení nebo couvání (10 procent), nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem (9,8 procenta) a další. Každý den se v Česku v průměru stane na 270 dopravních nehod, ke kterým je přivolána policie.
Jídlo je horší než reklamy
Průzkum STEM/MARK je z letošního července a Svaz provozovatelů venkovní reklamy tvrdí, že není jeho zadavatelem. Jeho výsledky se mu ale hodí. Odpovídalo v něm 512 řidičů ve věku 18 až 59 let. Na škále od 1 do 9 měli bodovat rizikovost jednotlivých činností a objektů.
Nejvíce podle nich rozptyluje pozornost posílání SMS a používání sociálních sítí za jízdy (80 procent), následuje telefonování (57 procent), ovládání GPS navigace (29 procent), sledování zajímavostí v okolí silnice (23 procent), jídlo a pití (21 procent) a kouření (také 21 procent).
Koncentraci řidiče narušují rovněž děti v autě (16 procent). Teprve pak následuje vnímání billboardů u cesty (15 procent), graf uzavírá poslech a ovládání rádia (10 procent) a komunikace se spolucestujícími ve vozidle (6 procent).
„Je paradoxem, že zákonodárci svoji pozornost soustřeďují například k billboardům, které jsou dle odborných studií jedním z nejméně významných faktorů ovlivňujících pozornost řidičů, a mezitím roste obliba mnohem riskantnějšího používání chytrých telefonů během řízení, a to včetně komunikace na sociálních sítích,“ uvedl k průzkumu dopravní psycholog Michal Walter.
Silniční zákon výslovně zakazuje při jízdě „držet v ruce nebo jiným způsobem“ telefon a obdobná zařízení (§ 7). Naopak řidiči přikazuje, aby se „věnoval plně řízení vozidla (…) a sledoval situaci v provozu na pozemních komunikacích“ (§ 4).