Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Víc než billboardy vyrušují řidiče na silnicích jejich mobily, tvrdí průzkum

Majitelé reklamních ploch podél dálnic a silnic první třídy zapojili do svého boje proti zákazu těchto billboardů také průzkum agentury STEM/MARK. Ten zjišťoval, co nejvíc vyrušuje soustředění řidičů při jízdě autem.

Nevěnování se řízení je totiž podle policejní statistiky vůbec nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel: loni tvořilo 19,8 procenta z celkového počtu nehod zaviněných řidiči. Následuje nesprávné otáčení nebo couvání (10 procent), nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem (9,8 procenta) a další. Každý den se v Česku v průměru stane na 270 dopravních nehod, ke kterým je přivolána policie.

Jídlo je horší než reklamy

Průzkum STEM/MARK je z letošního července a Svaz provozovatelů venkovní reklamy tvrdí, že není jeho zadavatelem. Jeho výsledky se mu ale hodí. Odpovídalo v něm 512 řidičů ve věku 18 až 59 let. Na škále od 1 do 9 měli bodovat rizikovost jednotlivých činností a objektů.

Reklama
ČEZ

Nejvíce podle nich rozptyluje pozornost posílání SMS a používání sociálních sítí za jízdy (80 procent), následuje telefonování (57 procent), ovládání GPS navigace (29 procent), sledování zajímavostí v okolí silnice (23 procent), jídlo a pití (21 procent) a kouření (také 21 procent).

Koncentraci řidiče narušují rovněž děti v autě (16 procent). Teprve pak následuje vnímání billboardů u cesty (15 procent), graf uzavírá poslech a ovládání rádia (10 procent) a komunikace se spolucestujícími ve vozidle (6 procent).

„Je paradoxem, že zákonodárci svoji pozornost soustřeďují například k billboardům, které jsou dle odborných studií jedním z nejméně významných faktorů ovlivňujících pozornost řidičů, a mezitím roste obliba mnohem riskantnějšího používání chytrých telefonů během řízení, a to včetně komunikace na sociálních sítích,“ uvedl k průzkumu dopravní psycholog Michal Walter.

Silniční zákon výslovně zakazuje při jízdě „držet v ruce nebo jiným způsobem“ telefon a obdobná zařízení (§ 7). Naopak řidiči přikazuje, aby se „věnoval plně řízení vozidla (…) a sledoval situaci v provozu na pozemních komunikacích“ (§ 4).

Reklama
Know
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)