Zatímco před 15 lety dominoval reklamnímu textilu trend ležérního, a mohli bychom říct i méně kvalitního zboží, dnes zákazníci ve většině případů upřednostňují jakost. Přestože jsou stále k vidění levná trička z nekvalitních materiálů a s výrazným logem firmy, jejich převaha je už dnes minulostí. Co zůstává napříč celým sortimentem, je trvalý požadavek na jednoduchost a možnost výběru ze široké škály barev, které rychleji podléhají módě.
Trh reklamního textilu prošel změnou především v posledních letech, kdy dodavatelé s ukončením krize zaznamenali také ukončení enormního tlaku na cenu. Dnes zákazníci žádají mnohem víc. Chtějí nejen funkční produkt, ale i takový, který bude reprezentovat a který bude dlouhodobě používán. Díky zvyšující se kvalitě výrobků se řada z nich objevuje i v běžném retailu. Kvalita se však aktuálně nezaměřuje jen na samotný produkt. Zákazník stále více požaduje i kvalitní doprovodný servis: rychlost dodávky, vysokou skladovou dostupnost, spolehlivě fungující call centrum, zakázkovou výrobu a marketingovou podporu.
Rozhodující je, aby řízení celého procesu kvality zboží začínalo už při samotném výběru zahraničního dodavatele. Renomovaný výrobce a distributor reklamního textilu by si měl od nového producenta vyžádat příslušné certifikáty potřebné pro výrobu a export (například BSCI – Business Social Compliance Initiative, včetně exportní licence příslušného ministerstva průmyslu a obchodu). Pokud není schopen doklady předložit, měla by být jednání o spolupráci okamžitě ukončena.
Osobně je nutné přímo ve výrobě provést důkladnou kontrolu nastavených interních procesů. Vždy a za všech okolností je třeba požadovat předložení dokumentace týkající se plánování výroby, která umožní okamžitě odhalit dodržování lidských práv ze strany výrobce, k čemuž se zavázal svou žádostí o certifikaci. Jedná se o zdánlivé maličkosti, ale právě ty v důsledku vypovídají o celkovém stavu výrobního závodu a přístupu ke kvalitě produkce.
Autor je obchodním ředitelem společnosti Adler.