Bezmála dvacet dopravních podniků z celé republiky se rozhodlo podpořit kampaň na podporu veřejné dopravy v Česku. Inspirací byl průzkum ve čtyřech velkých městech, ze kterého vyšlo, že 57 procent lidí nepoužívá městskou dopravu. Pražský dopravní podnik si od kampaně slibuje, že by mu zvýšený počet cestujících mohl kompenzovat ztráty po zlevnění ročního kuponu.
Nápad se zrodil v Plzni
Koncept kampaně pod názvem „Máte Hromadu Důvodů“ původně prosadily Plzeňské městské dopravní podniky přede dvěma lety. Líbila se i dopravcům v ostatních městech, a tak se k Plzni letos přidalo dalších sedmnáct podniků. Kromě pražského například brněnský, karlovarský, mostecký, zlínský nebo opavský. „Chceme lidem ukázat, že veřejná doprava nabízí kvalitní službu a je vhodnou alternativou k jiným druhům dopravy. Marketingové aktivity tohoto typu jsou v zahraničí naprosto obvyklé,“ řekl novinářům při představování kampaně šéf plzeňského dopravce Michal Kraus.
Cestující se s kampaní setkají nejen ve vozidlech městské dopravy, ale také na internetu a venkovních plochách. Webová kalkulačka například srovnává, jestli je v jednotlivých městech výhodnější jezdit autem, nebo veřejnou dopravou.
Hlavní fáze je naplánována na září až listopad, na Facebooku bude prodloužena do jara 2018. Celkové náklady jsou 1,8 milionu korun, internetová propagace z toho tvoří 600 tisíc korun. Dodavatelem kampaně je pražská agentura Pria, která zástupce dopravních podniků zaujala na odborných konferencích. Jde tedy o přímo zadanou zakázku, klasický tendr neproběhl.
Výhody, o kterých se neví
Mezi „hromadou důvodů“, proč jezdit veřejnou dopravou, se na vizuálech objevuje rychlost, bezpečí, pohodlí, spolehlivost, ekologičnost a ekonomická výhodnost. Průzkum mimo jiné ukázal, že lidé nechtějí používat MHD kvůli vysoké ceně jízdného. 67 procent z nich ale zároveň přiznalo, že ceny jízdenek neznají.
„Velkou pozornost věnovaly jednotlivé dopravní podniky především obnově vozového parku, rozvoji odbavovacích systémů nebo související infrastruktury. Teď je na čase kroky, jejichž cílem bylo zkvalitnění MHD, dostatečně prezentovat veřejnosti,“ poznamenal šéf brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Dopravní podniky připouštějí, že navzdory všem kvalitativním změnám v uplynulých patnácti letech se ve většině měst nepodařilo povzbudit zájem o městskou dopravu. „Mou osobní ambicí je i prostřednictvím této kampaně dosáhnout navýšení tržeb z jízdného v naší společnosti,“ podotkl ředitel pražského dopravního podniku Martin Gillar. Hlavní město předloni kvůli podpoře veřejné dopravy rozhodlo o zlevnění celoroční jízdenky na 3650 korun z původních 4750 korun. „Na jízdném jsme přišli o 157 milionů korun, ale počet cestujících vzrostl o deset procent. Jednoznačně si tak od kampaně slibujeme další nárůst cestujících,“ přiblížil Gillar svá očekávání během setkání s novináři.
Úspěšnost kampaně je sporná
Optimistická očekávání ohledně efektivity kampaně trochu chladí zkušenosti z Plzně. Žádný zásadní efekt na počet přepravených cestujících tam podle dostupných informací neměla. Plzeňský dopravní podnik si ale ústy svého ředitele Krause přesto pochvaluje, že lidem předala „hlubší informace“ o veřejné dopravě. S nabídkou účastnit se kampaně byl osloven i Dopravní podnik města Jihlavy, ten ale zapojení do propagace veřejné dopravy odmítl.
Reklamní vizuály i klipy na YouTube zdůrazňují několik hlavních benefitů veřejné dopravy. Mají zlepšit image hromadného cestování.
Foto: SDP