Čtení zpříjemňuje dovolenou většině Čechů

Léto, a tudíž čas dovolených a prázdnin představuje pro mnoho lidí nejlepší příležitost k pravidelnému čtení, na které si jindy během roku nenajdou čas.

Na dovolené se četbě věnuje sedm z deseti Čechů, třetina z nich připouští, že častěji než mimo dovolenou/prázdniny. Polovina čtenářů má o dovolené přibližně stejnou frekvenci čtení jako po zbytek roku. Čtenářkami jsou častěji ženy a lidé s vyšším vzděláním.

Nejraději během dovolené a prázdnin čteme knihy a časopisy. Z knih stále vedou klasické papírové nad elektronickými, zejména u žen. Pokud ale někam cestujeme, mnohdy od klasické knihy upouštíme a sáhneme po „skladnější“ e-knize (14 procent čtenářů, častěji vysokoškoláci). Tu si typicky čteme přímo v mobilním telefonu nebo na čtečce. Populární jsou zejména akční knihy – detektivky nebo sci-fi/fantasy (častěji u mužů a mladých do 29 let). U žen jsou nejoblíbenější romanticky laděné knížky.

Co se týká časopisů, ženy preferují společenské a lifestylové magazíny, zatímco muži se o dovolené častěji začtou do zájmových, naučných nebo sci-fi časopisů a do novin.

I noviny a časopisy máme stále raději papírové (konzervativnější jsou opět ženy), nicméně během dovolené je každý pátý čtenář vyhledává v elektronické podobě (častěji ti z velkoměst).

Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia