Na pomezí klasické prodejny a on-line obchodu se nachází první automatizovaný kiosek na výdej potravin a rychloobrátkového zboží, který v USA zprovoznil americký Walmart, největší maloobchodní řetězec na světě. Zákazníci si objednají zboží na internetu, ale vyzvednut si ho musí osobně ve velkém boxu, který ovšem funguje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.
Kiosek se nachází na parkovišti nákupního centra Walmartu ve městě Warr Acres v Oklahomě. Je široký šest a dlouhý 24 metrů a je schopen nabídnout víc než 30 tisíc položek, včetně čerstvých produktů, masa, mléčných výrobků a ekologických potravin. Vyzvednout je lze zdarma.Minimální objednávka musí činit alespoň 30 dolarů.
Stroj to vydá do minuty
Zákazník si vybere zboží a zaplatí on-line. Když přijede k samotnému boxu, tak po zadání kódu na displeji je objednávka do jedné minuty strojově připravena k vyzvednutí. Zaměstnanci kiosek pouze plní objednanými nákupy, samotný výdej probíhá plně automatizovaně. Box je schopen vyřídit stovky objednávek denně.
Ceny zboží jsou stejné jako v běžných prodejnách Walmart. „Potraviny jsou uchovávány v chladničkách. Zmrazené potraviny a zmrzlina jsou uchovávány v mrazácích. Objednávka se vždy objeví čerstvá a ve správné teplotě,“ říká Molly Blakemanová z tiskového oddělení Walmartu, který už nějakou dobu provozuje stejnou službu v Británii.
Automatizovaný box je drahý
U nás je podobná služba dostupná už od prosince roku 2014. Vznikla v Ústí nad Orlicí a pod názvem Coop Box ji provozuje obchodní družstvo Konzum v Ústí nad Orlicí. Oproti kiosku Walmartu však v českém „click & collect boxu“ vydává zboží zaměstnanec, nelze ho tedy vyzvednout 24 hodin denně.
„Uvažovali jsme i o automatizaci, ale pořizovací náklady takového řešení jsou stále velmi vysoké,“ říká Lukáš Němčík, vedoucí marketingu skupiny Coop, pod kterou Konzum v Ústí spadá.