Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pop-up s nápadem? Máte vyhráno

Menší prodejci, kteří dosud působili jen v on-line prostředí, objevují svět kamenných obchodů. Lákají je netradiční místa, kde se mohou setkat se svými zákazníky tváří v tvář a představit jim své produkty naživo a novým způsobem.

Čím dál častěji využívají krátkodobé pronájmy. Otevírají tzv. pop-up obchody, tedy dočasné obchody fungující několik dní až několik měsíců. Ty mohou být otevřeny na neobvyklých místech, třeba jako kiosek ve vestibulu stanice metra, nebo může jít o krátkodobý pronájem tradiční kamenné prodejny. Díky tomu testují prodej svých produktů, lákají nové zákazníky a „zjišťují obchodní potenciál dané lokality“.

Menší firmy si dlouhodobý pronájem často ani dovolit nemohou. Díky omezené době, po kterou je možné prodejnu navštívit, ale mají tato místa větší atraktivitu. „Zákazníci vědí, že obchod za pár dní nebo týdnů zmizí, a tak se přijdou podívat, aby jim nic neuteklo,“ míní Jiří Stehlík, manažer pronájmů společnosti Dejsiprostor, která funguje jako platforma pro alternativní a krátkodobější pronájmy komerčních prostor.

Reklama
ČEZ

Prodejny jdou za zákazníkem

Podle Gabriely Škodáčkové ze stejné firmy prochází svět maloobchodních pronájmů změnou. Zákazník prý už nevyhledává obchody, ale „obchody vyhledávají zákazníka“.

„Zákazník v dnešní době nemá potřebu navštěvovat jednotlivé specializované prodejny. Prakticky všechno může koupit on-line,“ myslí si Škodáčková. A právě proto se některé značky snaží dostat ke klientovi co nejblíž fyzicky. Ať už formou zřízení pobočky se zákaznickým servisem, nebo s prodejem služeb a produktů přímo na pobočce.

V centru pozornosti maloobchodních marketérů je dnes „zážitek z nakupování“. V případě pop-up obchodů to platí dvojnásob. „Nejdůležitější je, aby místo nabídlo zákazníkovi moment překvapení a netradiční zážitek, tedy aby se pop-up objevil tam, kde by to nečekal,“ myslí si Martina Slabá z projektu The Senses, který v centru Prahy nabízí místo pro pořádání eventů, tiskových konferencí nebo právě pop-up obchodů.

„Pokud se pop-up objeví v designových prostorech, které mají nápad, jsou stylové a příjemné, a nabídne netradiční způsob vystavení zboží či samotného prodeje, je vyhráno,“ říká Slabá.

Za hipstery, nebo do OC?

Větší firmy chtějí být vidět na strategických, exponovaných místech. Může jít o centrum města nebo lokálně dobře fungující obchodní centrum. „Menší značky dávají přednost ‚hip‘ lokalitám, jako je ulice Krymská nebo pražské čtvrtě Holešovice a Karlín,“ přibližuje Ivo Suchomel, manažer pronájmů z Dejsiprostoru.

„U některých značek je rozhodující také blízkost prodejen s podobným sortimentem, aby docházelo k tzv. klastrování,“ vysvětluje Škodáčková. Znamená to, že když někdo prodává obuv, bude chtít být v blízkosti dalších obuví nebo jednoho většího obchodníka s obuví.

Zabírají trendy a aktuální nabídka

Výhodné umístění pop-up prodejny jí ale úspěch samo o sobě zaručit nemusí. Důležité také je, aby se něčím odlišila a zaujala. „Hodně oblíbené jsou ve spojitosti s módními pop-upy například přednášky o udržitelné módě,“ přibližuje Slabá téma, které je v současnosti lákavé. Podle Gabriely Škodáčkové jsou pop-up retaileři mnohem flexibilnější v reakci na nové trendy a aktuální poptávku.

„Organizují živá střetnutí s blogery nebo známými youtubery přímo v prostorách pop-up prodejny. Dělají s nimi různé DIY workshopy, přednášky, ochutnávky. Dopřávají svým zákazníkům setkání s ambasadory značek přímo v prostorách obchodu.“ Při zahájení nebo ukončení prodeje se často pořádají party.

Specifickou roli krátkodobé prodejny sehrávají v obchodních centrech. Přivádějí netradiční zákazníky, kteří by sem jinak třeba ani nevkročili. Posledním trendem je cílené vytváření pop-up zón v obchodních centrech přímo ze strany pronajímatele. Ten kompletně stavebně připraví několik obchodních jednotek v centru právě k tomuto účelu.

Když se pop-up objeví v designových prostorech, které mají nápad a člověk se v nich cítí příjemně, je vyhráno, říká Martina Slabá.
Foto: The Senses

Reklama
Know
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)