Petr Sýkora, šéf portálu Klido.cz (dříve Pepa.cz), čelí komplikované situaci. Portál si zadělal na možnou ztrátu důvěry mezi obchodními partnery i zákazníky. Rebranding a další změny fungování webu musely proběhnout téměř „přes noc“. Sýkora přiznává, že kauza firmu stála zhruba čtvrtinu klientů.
Jaké jsou reakce vašich obchodních partnerů na současnou situaci?
Pozitivně nás překvapily, důvěřují nám. Sice stojí za námi, ale bojí se, že od zákazníků, kteří v minulém týdnu začali přijíždět, nezískají peníze. Vysvětlili jsme jim, že jde o spor mezi společníky a nebude to mít vliv na vyplácení peněz. Proto jsme ihned začali hradit naše závazky. Znamenalo to, že když měl v daný den přijet do hotelu zákazník, tak jsme za něj poslali na začátku dne peníze. Problém byl v tom, že partneři byli zvyklí vouchery uplatňovat na webu. A nenadálým vypnutím domény si nemohli ověřit, že je kupon platný. Rozhraní fungovalo jako podklad pro fakturaci.
Odešli někteří partneři nebo zákazníci?
Co se týče zadavatelů, tak si troufnu tvrdit, že s námi znovu nasmlouvá spolupráci nějakých 79 až 89 procent z nich. Jsem přesvědčený, že se k nám chybějící procenta vrátí zpátky v následujících měsících. U zákazníků nepochybně poklesl prodej, ale nejde říci přesně o kolik, protože neběží všechny reklamní systémy. Náš předpoklad je takový, že by ten pokles měl být o nějakých 25 procent.
Rebranding jste museli provést v rámci několika dnů, ne-li hodin. Jak to probíhalo?
Stavební kámen našeho byznysu je tuzemské cestování. Řekli jsme si, že by nebyla špatná doména Pobytov. Po několika hodinách si ale nikdo v kanceláři nemohl zapamatovat nový název. Další domény byly buď zabrané, nebo jejich držitelé nereagovali. Nemohli jsme si dovolit moc čekat. Byli jsme těsně před podpisem domény Kufr.cz. Přišla nám snadno zapamatovatelná a související s cestováním. Ale zjistili jsme, že „kufr“ je extrémně konkurenční klíčové slovo a v reklamě ve vyhledávačích bychom platili násobky toho co doteď. Začali jsme znovu a došli jsme k tomu, že „klido“ se může vyslovovat jako „klíďo“ a je to i zkratka pro klidnou dovolenou.
Maskota Pepu používáte dál. Změní se?
Nechci to teď rozhodovat od stolu. Dává mi ale smysl tuhle kapitolu uzavřít a nahradit ho.
Co bude s doménou Pepa.cz?
Neumím si představit, že bychom se k doméně mohli vrátit. Myslím, že představy o její hodnotě se u jejího provozovatele pohybují okolo milionu eur, což je tak stonásobek její tržní hodnoty. Chceme se soustředit na budování nového brandu.
Změní se i webdesign převzatý z Pepy?
Ano, máme připravenou novou grafiku. Řešili jsme i to, jak komunikovat před a po slevě, jestli sleva má být vůbec to hlavní, co má na zákazníka působit, jestli by to neměl být obsah nebo popisek balíčku. Podbízet se slevou – tyhle doby jsou pryč.
Znamená to tedy, že se s Klidem zaměříte na něco nového, podobně jako to udělal nedávno Slevomat?
Čím dál víc, možná až na nulu, upozadíme necestovatelské kategorie. Naše ambice je být synonymem tuzemského cestování. Největším kamenem úrazu je, že nevíte, kdy mají hotely volno. Nabídky jsou produkty hotelů, ale nevíte, jak jsou dostupné. Snažíme se dostat k on-line datům, abychom měli přesnou kapacitu. Zadáte lokalitu, termín a podle toho se vypíšou nabídky.
Řekl jste, že jste ztratili zhruba 25 procent zákazníků. Jak je dostanete zpátky?
V tomhle případě platí, že čas je lék. Jsem přesvědčený, že někteří zákazníci vyčkávají. Oslovila je naše nabídka, ale nevědí si s tou situací rady. Snažíme se otevřeně komunikovat a přesvědčit zákazníky o tom, že Klido je stejně kvalitní jako Pepa, ne-li víc. Dá se i předpokládat, že abychom je znovu získali, budeme muset investovat víc peněz do reklamy než za poslední dva roky. V posledních letech jsme utráceli nižší desítky milionů, navýšení by mohlo být zhruba o 15 až 20 procent.
Petr Sýkora, výkonný ředitel Klido.cz
Petr Sýkora vedl jako výkonný ředitel portál Pepa.cz sedm let. Nyní se svým společníkem, Levonem Ter-Ghazaryanem, řeší přesun známého slevového portálu na doménu Klido.cz.
Server Klido.cz má být na rozdíl od serveru Pepa.cz zaměřený na prodej pobytů v tuzemsku.
Foto: Libor Fojtík