Poté, co švédská společnost MTG prodala svůj podíl v televizi Prima, je firma plně v rukou českých podnikatelů Ivana Zacha a Vladimíra Komára. Pod nimi dojde podle generálního ředitele Marka Singera ke změnám. V plánu je sloučení rádiové a televizní reklamy, uvažuje se i o sloučení v obsahové rovině. Toto spojení vyvrcholí nastěhováním do nové budovy.
Jaká je strategie Primy po změně vlastníků?
MTG byla klasická mediální korporace, se všemi výhodami i nevýhodami: mnohostupňové rozhodování, kvartální výsledky a vnímání investorů na burze byly mantra. To zmizelo a já to beru jako plus. Máme to štěstí, že náš majoritní vlastník má média proto, že ho baví. Všechny naše diskuse jsou tak spíš o dlouhodobém rozvoji byznysu, ne jen o tom, co bude v tomto čtvrtletí.
Co to přinese konkrétně?
V prvé řadě budeme investovat do programu a do všeho, co k výrobě lokální tvorby patří. Dále do videotechnologií, protože digitální technologie jsou čím dál tím větší součástí televize. Můžeme teď také mnohem více propojovat televizi s rádiovou a tiskovou částí firmy, které byly dřív oddělené a synergie tam byly minimální, protože tam nebyla stejná vlastnická struktura. Stává se z nás multimediální organizace. Sloučíme rádiovou a televizní obchodní část do Media Clubu (obchodní zastoupení pro skupinu Prima zastřešující i jiné televize, např. TV Barrandov a další, pozn. red.) a budeme jednotně prodávat reklamu.
Jak to změní zásah vaší skupiny na diváky a posluchače?
V prodeji rádiové reklamy jsme druhý nejsilnější hráč. To nám dává možnost prodávat reklamu napříč médii u klientů, pro které to dává smysl. Po sjednocení budeme schopni klientovi nabídnout, že zasáhne 100 procent české populace. Změna nezůstane jen na úrovni obchodu, přemýšlíme, jak využít synergií i v programu.
Kde například?
Dokážu si představit, že zpravodajství bude používat jedno zázemí, ze kterého se bude obsah distribuovat do televize i do rádia. Rádio a televize mají prime time v jiných časech, takže když s tím budeme efektivně pracovat, je to konkurenční výhoda i optimalizace provozu. Jsme na začátku, ale projekt integrace vyústí stěhováním do jedné budovy, což plánujeme na konec příštího roku.
Jak vnímáte konkurenci internetu a nových médií? Neubírají televizím reklamní příležitosti?
Neubírají, a navíc se ukazuje, že televizní obsah, vzhledem k jeho délce, je jediná forma videa, ve které divák více akceptuje různé reklamy, protože je na to zvyklý. Na krátkém videu je akceptace reklamy velmi nízká.
On-line tvůrci jako Stream vám tedy neukrajují z reklamního koláče?
Sledovanost ani peníze nám neubírají. Jsme vyprodaní, doba sledování televize neklesá a zvedáme ceny. Výhledově ale mohou ubírat reklamu televizi. Pošťuchují nás, abychom neusnuli na vavřínech. Ukazují nám, co vše by se dalo dělat. Určitě je zde pro nás prostor, jak chytře kombinovat videoobsah v televizi s on-linem, ale musíme to naše diváky teprve naučit. Jde jen o to, převést to do televizního modelu. To na českém trhu ještě zatím nikdo neukázal.
A co firmy jako Facebook a Google?
Je to spíše obchodní konkurence, zejména pro naši on-line část. Zatím dost nekalá, protože používají zavádějící argumentaci při jednání se zadavateli reklamy. Například srovnávají zobrazení videí se sledovaností televize, ale to jsou jablka a hrušky. Video view znamená každé video, které někdo začal sledovat, třeba i jen pár vteřin. Sledovanost pořadu znamená, že určité procento populace sedí před televizí a dívá se celou dobu.
Po přechodu na DVB-T2 chce televize Nova své programy zpoplatnit. Co uděláte vy?
Abych mohl odpovědět, potřeboval bych znát alespoň základní nabídku od operátorů vysílacích sítí.
A pokud se poplatky za přenos nezmění?
Se CME se shoduji, že tento druh šíření obsahu je pro nás za současných podmínek nejméně finančně zajímavý. Pokud bychom Radiokomunikacím platili stejné peníze, budeme muset zvážit, jaký obsah budeme šířit jakým způsobem. Buď najdeme jiný druh obchodních příjmů, který na to navážeme, například video na vyžádání spojené s terestrickým vysíláním, nebo musíme snížit náklady.
Marek Singer, generální ředitel a předseda představenstva FTV Prima
Na postu generálního ředitele televize Prima je od března 2008 s jednou roční přestávkou, kdy přestoupil přímo do struktury bývalého vlastníka Primy MTG. Manažerské zkušenosti má také z Unileveru nebo Masterfoods. Vystudoval Vysokou školu chemicko- -technologickou v Praze.
Marek Singer nepovažuje internet za hrozbu. „Někteří klienti už přehodnocují poměr, který by měl být ve výdajích mezi TV reklamou a on-linem. Televize roste,“ říká.
Foto: Libor Fojtík