Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Josef Šlerka: V našem systému umírá investigativní žurnalistika, kondice médií není dobrá

Expert na analýzu dat a nová média Josef Šlerka nedávno odešel ze společnosti Socialbakers. Od poloviny srpna vede Nadační fond nezávislé žurnalistiky. V českém prostředí podle něj umírá investigativní a analytická žurnalistika, za novináři navíc nikdo nestojí. Se svěřeným fondem se snaží finančně nakopnout „ty správné“ projekty.

Proč člověk přechází z lukrativního prostředí dat k žurnalistice, která je v krizi?

Do datařiny jsem odcházel z médií. Pracoval jsem dva roky jako novinář ve Vltava-Labe-Press. Ve fondu jsem od samého začátku působil ve správní radě. Lukrativnost je další věc, ale on ten prostor mediálního světa je strašně zajímavý. V analýzách jsem se mu věnoval už dřív a přijde mi jako dobré místo ve smyslu toho, že člověk může udělat něco, co je užitečné a dává to smysl. Dřív jsem se o média zajímal z marketingově datového pohledu, teď se můj zájem musí pojit hlavně s obsahem. Záleží mi na tom, jaká média tady jsou.

Reklama
ČEZ

V jaké kondici jsou tedy podle vás česká média?

Myslím, že kondice médií celosvětově není dobrá. Nová média a internet vytváří velký tlak na snižování nákladů. Zároveň příjmy z on-linu nejsou stále takové, jaké by si majitelé mediálních domů přáli. Ochota lidí platit za obsah klesá. Češi patří k jedné z těch zemí, kde je nejmenší. Snížila se vstupní cena oslovení velkého počtu lidí a z informací se stávají komodity, se kterými se levně nakládá. K tomu se přidává i velká nestabilita jejich identity. Čím dnes jsou? Kde končí print a začíná on-line? Kde je hranice mezi televizí a mediálním vysíláním?

A jaké problémy vidíte hlavně v Česku?

Je tu spousta specifických problémů. Mnohokrát zmiňovaná oligarchizace médií. Další problém je třeba velikost mediálního trhu. Lidé se střídají mezi redakcemi a nikdo si nechce dělat nepřítele, protože neví, jestli ho znovu nepotká. Obrovský problém jsou také mzdy. Existují dobře placení novináři, ale pak je tady armáda lidí, která píše za neuvěřitelně směšné peníze. V kombinaci s novým byznysovým modelem to vytváří třaskavinu. První věc, která v takovém systému umírá, je časově náročná novinářská práce jako investigativní a analytická žurnalistika.

Takže autoregulace médií v Česku selhává?

Do určité míry ano. V Česku navíc není důvěryhodná odborová nebo cechovní organizace novinářů. Tam, kde by mohlo dojít k nějakému zveřejnění internich důkazů o manipulaci s obsahem, k němu nedojde.

Existuje tu tedy ještě žánr investigativy? Upadá jeho kvalita?

Existuje. Všechna média se o to nějak snaží. Problém je, že investigativní žurnalistiku dnes často nahrazují úniky z policejních spisů. A na ověřování už moc času nezbývá.

Je ověřování zdrojů a zpráv problém, který se týká jen médií?

Lidé čtou média, aby si ušetřili čas ověřováním. Platí si za to. A to je hrozně poškozené, protože se rozbíjí vztah čtenáře a klasického média. Tituly měly a mají ambice přinášet koherentní celek a mohly se v minulosti spoléhat na to, že jejich čtenář čte noviny tak nějak celé a získává ucelený obraz. Najednou jsou roztříštěny do prvků. Bohužel to může vést k tomu, že kontext a verifikovanou informaci nakonec budou dostávat jenom ti, kteří za ni budou platit. V cizině to tak v některých případech už funguje.

Byla by menší média schopná fungovat bez vašeho fondu?

Snažíme se dávat peníze především na konkrétní investigativní projekty, které by jinak nevznikly nebo by vznikly v menším rozsahu. Další věc, kterou česká žurnalistika trpí, je obrovská míra pragocentrismu.

Mají nová regionální média šanci? V krajích jsou už zavedené tituly, hlavně Deník.

Není důvod, proč by malá, nezávislá regionální redakce nemohla dodávat tipy větším deníkům. K lidem v regionálních redakcích chovám úctu, jsou v nezáviděníhodné pozici. Když o někom v Praze napíšete, že je gauner, tak pravděpodobnost, že ho potkáte na ulici, je nulová. Když jste v Jičíně, tak ty lidi potkáváte denně.

Josef Šlerka, šéf Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky

Sémiotik, odborník na analýzu dat, nová média a sociální sítě. Od 15. srpna letošního roku šéfuje fondu, který vznikl v létě 2016 jako první podnikatelský nadační fond pro podporu nezávislé žurnalistiky ve střední Evropě. Předtím pracoval jako analytik ve firmě Socialbakers. Známý je i z akademického prostředí. V roce 2014 byl v soutěži Křišťálová lupa zvolen osobností českého internetu.

Fond chce nově rozběhnout i tzv. expertní dárcovství. „Řada lidí je výbornými novináři, ale mizernými webaři,“ říká Šlerka. Firmy by tak menším médiím mohly pomáhat v oblasti internetového byznysu.
Foto: Václav Kozák

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast
Vánoční nákupy

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)