Internetové společnosti jako Facebook a Google se v boji proti „fake news“, tedy falešným zprávám, začaly angažovat po loňských prezidentských volbách ve Spojených státech. Právě po nich se začalo ukazovat prstem, kdo je za jejich šíření zodpovědný. Nařčením z toho, že chtějí být arbitry pravdy, se ale brání. Kontrolu nechávají na třetích stranách.
V rukou uživatelů a třetích stran
Už v prosinci 2016 Facebook oznámil, že v USA umožní svým uživatelům označit příspěvky, které budou odkazovat na nedůvěryhodné zdroje. Takto nahlášené sdělení má ověřit tým expertů z organizací třetích stran. Mezi ně patří signatáři Mezinárodní sítě pro ověřování faktů (IFCN) neziskového institutu Poynter. Pokud posoudí, že příspěvek šíří dezinformace, Facebook jej označí červeným vykřičníkem a varovným textem. Zejména ale ztratí možnost využít reklamní systém Facebooku.
Podobným způsobem jde proti falešným zprávám internetový gigant Google, který zaměstnává desítky tisíc hodnotitelů. Nahlášeným odkazům dává na základě jejich rozhodnutí horší pozici v přehledu výsledků vyhledávání. I Google pak dezinformační servery postihuje v rámci reklamních služeb a nedává jim provizi z reklam.
Podle zdrojů amerického listu Washington Post uvažuje o možnosti přidání funkce nahlašování fake news i sociální síť Twitter. Nový nástroj je ale podle zdrojů v prototypní fázi a není jisté, zda bude spuštěn.
Inzerenti, spojte se
O znemožnění financování portálů s falešnými zprávami se snaží i samotní inzerenti. U nás se rozhodli stáhnout reklamu z těchto serverů například operátor Vodafone, česká jazyková škola James Cook Languages nebo největší tuzemská banka Česká spořitelna.